10 błędów, przez które twoja strona firmowa nie wspiera biznesu
Każda firma może generować leady za pomocą strony internetowej. Jednak jej potencjał zależy od kilku kluczowych czynników. Czasami nie wystarczy zastosować wszystkie dobre praktyki. Trzeba równie dobrze wiedzieć, czego nie robić, żeby pozyskać klientów dzięki stronie firmowej. Poznaj najpoważniejsze błędy na stronie internetowej, przez które firma B2B traci czas, pieniądze i klientów.
1. Niezdefiniowana grupa docelowa
Strona internetowa działa jak każda inna forma marketingu i sprzedaży. Komunikaty, które znajdą się na niej, muszą być dopasowane do odbiorców. Zarówno informacje, jak i język powinny być adekwatne do branży.
Określeniu grupy docelowej pomaga stworzenie person. Dzięki niemu można wskazać nie tylko branżę potencjalnych klientów, ale również ich cech, które mogą być pomocne w trakcie interakcji, również na stronie internetowej. Znając oczekiwania odbiorców, łatwiej stworzyć komunikaty, które przemawiają do nich już od pierwszego spotkania z marką.
#DobryPrzykład strony głównej autentika.pl, na której zamieszczono istotne dla odbiorców korzyści ze współpracy.
2. Za dużo treści
Jednym z istotnych czynników sukcesu strony internetowej jest jej prostota. To jeden z najłatwiej popełnianych błędów, bo ciężko oprzeć się pokusie dodania kolejnych (oczywiście fantastycznych!) zalet firmy, usługi lub produktu. Okazuje się jednak, że przesada może obniżyć konwersję na stronie.
Pamiętaj, że internauci nie czytają, a jedynie skanują teksty. Dlatego dobrze jest komunikować się z odbiorcami za pomocą:
- tytułów
- pogrubień
- wypunktowań
- grafik
#DobryPrzykład strony rtbhouse.com, na której w czytelny sposób zamieszczono informacje, podkreślając ich znaczenie wypunktowaniem, wytłuszczeniem tytułów oraz sugestywnymi ikonami i grafiką.
3. Brak USP (unique selling propositon) lub VP (value proposition)
Pierwszą rzeczą, którą zobaczy odwiedzający twoją stronę, powinien być najbardziej wartościowy argument sprzedażowy. Wyróżnij go, aby szybko i wprost zakomunikować czym zajmuje się twój biznes. USP może odwoływać się do konkretnego produktu, który promujesz, oferowanej promocji lub imponujących danych na temat twojej firmy. Aby wybrać USP, sprawdź skuteczność różnych komunikatów.
Pamiętaj, aby nie mylić USP z CTA. USP powinno komunikować główną korzyść, unikalny argument sprzedażowy, natomiast CTA powinno zachęcać zainteresowanych USP do wykonania określonej akcji.
#DobryPrzykład strony głównej freshmail.pl zawierającej sugestywny przekaz wyrażający wartość usług.
Dowiedź się czym jest USP i jak go stworzyć w Twojej firmie: Co to jest USP (Unique Selling Propositions)? Poznaj wskazówki jak wdrożyć USP w swojej firmie
4. Brak CTA (call to action)
Nie ma nic gorszego niż zdobycie uwagi odwiedzającego stronę, a potem nie zrobienie z tym zupełnie niczego. Ludzie potrzebują pokazania kolejnego kroku, poprowadzenia za rękę, wskazania kierunku. Jeśli nie będą wiedzieli co zrobić, opuszczą stronę. To znaczy, że nadmiar CTA na stronie szkodzi równie bardzo, co jego brak. Firmy B2B nie mogą pozwolić sobie na nieumieszczenie czytelnego CTA na swojej stronie internetowej. Brak akcji odwiedzających stronę to utrata potencjalnego klienta.
CTA to link lub grafika, która zachęca internautę do wykonania określonej akcji, najczęściej na specjalnie przygotowanych landing page’ach. CTA powinno się wyróżniać np. kolorem lub kształtem przycisku na stronie, wyróżnieniem linka etc. To element, który musi być łatwo zauważalny na stronie, przyciągać wzrok i zachęcać do podjęcia działania.
#DobryPrzykład CTA zachęcającego do rejestracji, które mocno kontrastuje z tłem na stronie sotrender.pl.
5. Brak pomocnych informacji
Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że twoja strona powinna być źródłem treści nie tylko dla wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim dla twoich odbiorców. Wiele firm zapomina, że informacje powinny dawać prawdziwą wartość odwiedzającym stronę firmową.
Pomocne, przydatne i użyteczne treści przyciągają potencjalnych klientów i budują ich zaufanie. Warto dzielić się specjalistyczną i ekspercką wiedzą prowadząc bloga branżowego, publikując ebooki lub inforgrafiki. Content marketing wykorzystuje obecnie wiele firm, szczególnie liderów branżowych.
6. Przesadna autopromocja
Wiele firm B2B umieszcza na swojej stronie internetowej jedynie informacje o produktach, usługach i o sobie. Publikują informacje prasowe, piszą tylko o swoich sukcesach, pokazują swoje osiągnięciach. Dają do zrozumienia, że wszystko kręci się wokół nich. Popełniają błąd i muszą zrozumieć, że strona firmowa nie powinna być tylko o nich.
Oczywiście strona internetowa to wizytówka firmy, na której musi znaleźć się informacja o produktach czy usługach firmy. Jednak chodzi o pokazanie wartości wynikającej dla odwiedzającego stronę, potencjalnego klienta. Tworząc treść na stronę internetową, pokaż korzyści, które otrzymają odbiorcy, korzystając z twoich rozwiązań.
7. Nieatrakcyjny wygląd strony
Z łatwością można zauważyć, że strony internetowe firm B2B, szczególnie z branż produkcyjnych i budowlanych, trącą myszką jak np. to-masz.pl, uni-bud.eu, twojdom.com.pl. Wiele z nich powstało wiele lat temu i nie były aktualizowane od tego czasu. Systematyczne uaktualnianie strony internetowej jest bardzo ważne z uwagi na widoczność w wyszukiwarkach, jak i na możliwość generowania leadów. Wskazane jest zmienianie strony co 2-3 lata i aktualizowanie jej znacznie częściej.
8. Brak treści wizualnych
Atrakcyjne treści i komunikaty muszą mieć równie atrakcyjną oprawę wizualną. 90% informacji docierających do mózgu to dane wizualne, a obrazy przetwarzane są przez mózg 60 000 szybciej niż tekst. Zadbaj, aby na twojej stronie internetowej znalazł się przynajmniej jeden obrazek/grafika/zdjęcie.
Zdjęcie/grafika/obrazek powinny:
- przyciągać wzrok
- komunikować treści
- pasować do strony internetowej
9. Brak testimoniali lub symboli zaufania
Jeśli firma B2B chce, aby odwiedzający jej stronę zainteresował się nią dalej, musi wzbudzać jego zaufanie. Szczególnie istotne jest to w przypadku firm, które oferują produkty lub usługi o znacznej wartości. Potencjalny klient chce mieć pewność, że interesuje się, poświęca czas i energię wiarygodnej firmie.
Zaufanie budzą symbole potwierdzające jakość, umiejętności, osiągnięcia, a także testimoniale zadowolonych klientów. Jeśli chcesz podnieść konwersję na stronie internetowej, umieść np. wypowiedzi klientów lub video testimoniale w miejscu, gdzie klient może podjąć decyzję o zakupie.
10. Brak formularzy
Poza brakiem CTA to jeden z często popełnianych błędów. Wyobraź sobie, że internauta wszedł na twoją stronę, zainteresował się twoim produktem i z jakichś przyczyn… opuścił stronę. Nie zostawił do siebie żadnego kontaktu, więc nie możesz się z nim skontaktować. Straciłeś potencjalnego klienta. Kiedy twój biznes nie ma klientów, nie zarabiasz. Zadbaj więc, aby na twojej stronie firmowej znalazł się formularz, dzięki któremu odwiedzający będzie mógł zostawić dane kontaktowe, np. mail lub numer telefonu.
#DobryPrzykład na stronie promotraffic.pl, na której zamieszczono widget CallPage.pl, umożliwiający odwiedzającym stronę (np. w godzinach nocnych) zostawienie numeru kontaktowego.
Mamy nadzieję, że powyższe porady pozwolą usprawnić twoją stronę firmową, aby lepiej służyła osiąganiu celów biznesowych. Pamiętaj, że najlepszym sposobem na poprawienie konwersji na stronie jest pracowanie nad nią. Testuj różne rozwiązania – zmieniaj teksty, grafiki, CTA i nie zapominaj o mierzeniu efektów. Powodzenia!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy