Explore otherproducts
7 min

8 porad na świąteczną kampanie w sklepie internetowym

Święta Bożego Narodzenia to dla sklepów internetowych czas żniw. W naszym artykule podpowiadamy jak przygotować skuteczną kampanie świąteczną dla sklepów ecommerce.

Agnieszka Włodarczyk
9.12.2022

Przed wprowadzeniem rozwiązań do kampanii świątecznej warto najpierw zatroszczyć się o podstawy:

Jak stworzyć strategię dla kampanii świątecznej:
 

  • Ustal cel kampanii

Przy przygotowywaniu każdej kampanii obowiązkowym elementem jest opracowanie wcześniej celów kampanii. Możesz wyznaczyć różne cele w zależności do potrzeb Twojego sklepu. 

Określ jakie cele liczbowe np. procent wzrostu lub określona sprzedaż – chcesz osiągnąć ze swoją kampanią. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ocenić rezultaty z Twojej kampanii. 

Poniżej przedstawiamy kilka typowych celów kampani świątecznych:

  • Zwiększenie sprzedaży w okresie świątecznym między 1 a 24 grudnia, w porównaniu do poprzedniego roku. 
  • Zwiększenie sprzedaży na określone produkty sklepu
  • Zwiększenie ruchu na stronie sklepu
  • Reaktywacja klientów z baz
  • Pozyskanie nowych klientów 

 

  • Przeanalizuj i wyciągnij wnioski z swojej poprzedniej kampanii

Jeśli w poprzednim roku prowadziłeś kampanię świąteczną wypisz wszystkie słabe i mocne strony i wyciągnij z tego wnioski. Przykładowo jeśli ruch na Twojej stronie w poprzedniej kampanii był znaczny i klienci nie sfinalizowali zakupu, być może warto poprawić najpierw UX Twojego ścieżki zakupowej bądź dodać zachęty w  czasie procesu zakupu (np. darmową dostawę). Pamiętaj, że z roku na rok otoczenie biznesowe i sytuacja makroekonomiczna mogły się bardzo zmienić. Weź pod uwagę wnioski z poprzednich kampanii, jednocześnie skupiając się na aktualnej sytuacji Twojej firmy i środowiska biznesowego. 

  • Zrozum zachowania swoich klientów 

Przy tworzeniu kampanii bardzo ważne jest uwzględnienie wzorca zakupowego klientów. Jeżeli jeszcze nie pracowałeś w swojej firmie modelu zachowań klientów, to przy okazji kampanii świątecznej możesz zacząć się nad tym zastanawiać i udoskonalać po jej zakończeniu. Przy tworzeniu modelu zachowań klientów przydatne jest bazowanie na modelu ekb

Ze względu na ograniczenie czasowe dla zrozumienia zachowań konsumenckich możesz zastosować: 

  • Sprawdź zebrane informacje o swojej grupie docelowej i jej preferencjach (przeprowadzone ankiety i grupy fokusowe) metody zbierania danych) 
  • Analiza zachowań klientów na Twojej stronie internetowej lub w kanałach social media (Jaki rodzaj treści jest najbardziej angażujący? Jakie produkty są najczęściej wybierane?)
  • Segmentacja klientów 

Określając segment klientów w celu dostosowania oferty sprzedaży podczas kampanii świątecznej warto wziąć pod uwagę również inne czynniki niż standardowe.. Przed świętami w poszukiwaniu idealnych prezentów, ludzie często decydują się na dokonanie zakupu u dotąd nie znanej firmy. Warto rozważyć czy z ofertą celujesz w raczej w obecnych klientów czy chcesz przyciągnąć nowych. Zwróć uwagę również na to, że Twoja kampania jest skierowana na sezonowe zakupy. Jednocześnie Twoi docelowi odbiorcy powinni należeć do osób poszukujących okazji lub kupujących w ostatniej chwili.

  • Finalizacja kampanii 

Kiedy znasz już swój cel i rozumiesz do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć to możesz rozpocząć przygotowywać swoją ofertę świąteczną. Poniżej przedstawiamy pomysły, które z pewnością urozmaicą i wpłyną pozytywnie na wyniki kampanii świątecznej. Niektóre elementy oferty mogą nie być wykonalne ze względu na ograniczony czas do zrealizowana.  

 

Przy tworzeniu kampanii świątecznej przydatne będą porady odnośnie 7 błędów optymalizacji konwersji, które zabijają Twoją sprzedaż

Poniżej przedstawiamy kilka statystyk wartych zapoznania się przydatnych przy tworzeniu kampani światecznej:

 

 

Source: https://financesonline.com/christmas-shopping-statistics/

 

  • Stwórz klimat świąteczny na swojej stronie

Przygotuj elementy graficzne i stwórz spójny wizualny wizerunek na czas kampanii świątecznej. Pomoże to  rozbudzać emocje związane z okresem świątecznym.  

  • Wykorzystaj określone kolory, z którymi kojarzą się święta: czerwony, zielony i biały
  • Stwórz  logo i zdjęcia profilowe z elementami świątecznym
  • Stwórz spersonalizowane komunikaty z nawiązaniem do świąt (w komunikatorach, wyskakujących pop-upach oraz na kanałach w mediach społecznościowych)

 

  • Przygotuj prezent dla Twoich lojalnych klientów 

Czas świąt to czas prezentów. Uhonoruj swoich lojalnych klientów. Możesz przygotować specjalną ofertę z dodatkową zniżką, gratisem do zakupów czy kuponem zniżkowym. 

  • Stwórz zestawy prezentowe z produktów

Dopasuj do siebie produkty z Twojej oferty i stwórz gotowe zestawy. Komplet produktów to świetny ratunek na prezent na ostatnią chwilę. W zależności od Twojego asortymentu możesz przygotować dedykowane zestawy np. dla kobiet, dla mężczyzn lub też spersonalizować go jeszcze bardziej tworząc np. zestawy dla nastolatek, dla dziadka itp. 

Zadbaj o ekspozycję na stronie swojego sklepu przygotowanych zestawów. 

Przykład zestawów świątecznych:

Źródło: https://tolpa.pl/zestaw-tolpa-pre-age-glow-tze2206#

  • Wybierz cel charytatywny 

Istnieje kilka sposobów, w jakie można włączyć działalność charytatywną do świątecznej kampanii marketingowej. Jedną z opcji jest przekazanie części zysków ze sprzedaży w sezonie świątecznym na rzecz organizacji charytatywnej. Może to być świetny sposób, aby oddać i pokazać swoje wsparcie dla sprawy, która jest ważna dla Ciebie i Twoich klientów.

Dodatkowo możesz zachęcać klientów do przekazywania darowizn na konkretną organizację charytatywną w ramach ich świątecznych zakupów lub oferować specjalne oferty lub zniżki dla klientów, którzy dokonują darowiznę na cel charytatywny.

Połączenie działalności charytatywnej z świąteczną kampanią marketingową pokaże zaangażowanie Twojej marki w społeczne sprawy. Działania w imię niesienia pomocy przyczynią się poprawieniu wizerunku marki i zbudowaniu pozytywnej reputacji, co ostatecznie może prowadzić do lepszych wyników dla Twojej firmy.

  • Przygotuj możliwość bezpłatnej wysyłki i zwrotu 

Klienci są skłonni wydać więcej, jeśli wiedzą, że nie będą musieli płacić za wysyłkę. 

Wiele firm ecommerce oferuje darmową wysyłkę, więc nie uwzględnienie tego w kampanii świątecznej może sprawić, że potencjalny klient zrobi zakupy świąteczne gdzieś indziej. 

Oferowanie również darmowego zwrotu wpłynie pozytywnie na doświadczenie klientów i ostateczną decyzji o zakupie. Wielu klientów waha się przed dokonaniem zakupu, a zapewnienie ich o dogodności ewentualnego zwrotu upewni ich w decyzji zakupowej. 

  • Stwórz kampanię mailową 

Jeżeli posiadasz bazę mailową swoich klientów i kontaktów marketingowych wykorzystaj ją do wysyłki informacji o swoich ofertach i promocjach świątecznych. 

Wysyłkę możesz podzielić na trzy okresy: 

Czas przedświąteczny:

  • Przygotuj prezentownik z Twojego asortymentu i wyślij propozycje na prezenty świąteczne. Jeśli uda Ci się spersonalizować wysyłane listy pod względem kryterium płci i wieku to na pewno zaskoczysz pozytywnie swoich odbiorców. 

Czas świąteczny: 

  • W trakcie okresu świątecznego możesz przekonać swoich odbiorców do zakupy oferując im specjalne dedykowane rabaty

Czas poświąteczny: 

  • To, że święta się skończyły nie oznacza to, że Twoja kampania również powinna. Jeżeli przyciągnął nowych klientów w trakcie trwania kampanii świątecznej, nie pozwól żeby stali się klientami sezonowymi. Możesz ich zatrzymać oferując im kod rabatowy lub darmową wysyłkę na kolejne zamówienie. 

Przy prowadzeniu kampanii mailowej, cały proces możesz zoptymalizować używając narzędzi do automatyzacji marketingu i wysyłki maili. 

Warto zapoznać się również z: Jak napisać cold maila na którego każdy odpowie?

  • Wprowadź sezonowy produkt

Warto urozmaicić swój asortyment w okresie świątecznym w serię produktów już przygotowanych na prezent. Nie oznacza to, że musi to być zupełnie nowy produkt. Wystarczy, że dodasz opakowanie świąteczne lub zmienisz szatę graficzną na motyw bożonarodzeniowy. Dodatkowo możesz wprowadzić w okresie świątecznym produkty, które mogą być chętnie wybierane na prezenty. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy z książkami, na przykład dodatkowo do sprzedaży możesz dołączyć kubki lub maskotki. 

Nie zapomnij wyróżnić świątecznych produktów na stronę swojego sklepu internetowego.

Źródło: https://www.taniaksiazka.pl/seria-swiateczna-sloik-z-elfem-i-mikolajem-p-781588.html

  • Wyślij kartki świąteczne dla swoich klientów 

Miłym gestem będzie obdarowanie swoich klientów również ciepłym słowem. Przygotuj kartkę świąteczną, a następnie możesz ją rozesłać do swoich klientów za pomocą maila oraz dołączyć do wysyłanych zamównień. Do łatwego przygotowania kartek świątecznych możesz użyć Canvy, znajdziesz tam mnóstwo szablonów do wyboru. 

Do każdego zamówienia oprócz kartek z życzeniami możesz dołączyć dodatkowo niewielki upominek od firmy. 

Podsumowanie: 

W okresie świątecznym ludzie są bardziej skłonni do robienia zakupów, więc warto to wykorzystać. Kampanie świąteczne mogą być skutecznym sposobem na zwiększenie zaangażowania oraz zaoferowaniu unikalnych promocji i ofert, które przyciągną nowych klientów. Przemyślany i dostosowany pod grupę docelową plan kampanii wraz zastosowaniem powyższych rozwiązań sprawią, że Twoja kampania świąteczna wyróżni się na tle innych. 

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • up lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy