Explore otherproducts
9 min

Co to jest lead magnet i jak go stworzyć: Praktyczny przewodnik

Jeśli zajmujesz się marketingiem, pewnie słyszałeś o lead magnetach. Są one skutecznym narzędziem, które pozwalają CI pozyskać dane kontaktowe potencjalnych klientów. Ale czym dokładnie są lead magnety, jak stworzyć dobry lead magnet i o czym należy pamiętać przy ich tworzeniu? W tym praktycznym przewodniku odpowiemy na te pytania i przedstawimy 5 pomysłów na ciekawe i efektywne lead magnety.

Wioleta Szybowska
11.01.2024

Czym jest lead magnet?

Lead magnet (z ang. „magnes” na leady) to narzędzie marketingowe, które zachęca odwiedzających Twoją stronę do podania swoich danych kontaktowych w zamian za dostęp do cennych zasobów lub materiałów. Lead magnet to jedno z narzędzi wykorzystywanych w strategii lead generation. Może to być na przykład ebook, raport, kurs online, darmowy produkt próbny, wersja testowa systemu lub inna forma wartościowej treści. 

Lead magnety mają na celu zebranie danych kontaktowych od Twojego potencjalnego klienta, a następnie za pomocą lead nurturing przekonanie ich do zakupu produktu. Warto zauważyć, że w dobie RODO, budowanie własnej bazy leadów jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Dlaczego warto tworzyć lead magnety?

Posiadanie rozbudowanej listy mailingowej daje Ci dostęp do lojalnej i otwartej na Twoje przekazy grupy odbiorców. Tradycyjne metody pozyskiwania subskrybentów, takie jak proste wezwanie do zapisu na newsletter, nie są już tak skuteczne.

Klienci są obecnie bardzo ostrożni jeśli chodzi o zwiększenie liczby otrzymywanych wiadomości e-mail. Dlatego ważne jest, aby w zamian za ich dane kontaktowe i zgody marketingowe, zaoferować im coś rzeczywiście wartościowego.

Najpopularniejsze lead magnety

Istnieje wiele różnych rodzajów lead magnetów, ale pięć z nich wyróżnia się szczególnie ze względu na swoją popularność i skuteczność.

E-booki i poradniki

E-booki to jedne z najpopularniejszych lead magnetów, ponieważ oferują wartościową wiedzę w formie przystępnej do pobrania. Firmy często tworzą e-booki dotyczące tematów związanych z ich branżą, dostarczając czytelnikom konkretnych informacji i rozwiązując ich problemy.

Poniżej przykładowy ebook przygotowany przez firmę CallPage.

 Landing Page dla ebooka

Zobacz inne e-booki od CallPage

Kursy online i webinary

Kursy online i webinaria są doskonałym sposobem na przekazanie kompleksowej wiedzy. Oferują uczestnikom interaktywną formę nauki, pozwalając jednocześnie na budowanie zaufania poprzez bezpośredni kontakt z ekspertami w danej dziedzinie.

Poniżej przykład szkoleń przygotowanych przez firmę Hubspot.

Lead Magnets od Hubspot - przykłady
 

Checklisty i szablony

Checklisty i gotowe szablony są bardzo cenione są chętnie pobierane ponieważ pozwalają na zaoszczędzenie czasu. Przykłady to listy kroków do wykonania, plany działania czy gotowe formularze. Na zrzucie ekranu poniżej przykład szablona kalkulatora kosztów leadów przygotowanego przez CallPage.

medium_kalkulator_kosztow_leada

Interaktywne kalkulatory i ankiety

Ankiety i kalkulatory pozwalają użytkownikom na osobiste dostosowanie wyników do swoich konkretnych potrzeb. Przykłady to kalkulatory oszczędności, planery budżetowe czy ankiety dotyczące wybranego zagadnienia.

Takie interaktywne lead magnety nie tylko angażują, ale również dostarczają użytkownikom spersonalizowane informacje, budując przy tym zaufanie i zwiększając skłonność do pozostawienia danych. 

Darmowe próbki produktów lub usług

Dla firm oferujących produkty fizyczne lub usługi, darmowe próbki są doskonałym sposobem na zachęcenie potencjalnych klientów do wypróbowania oferty. To bezpieczny sposób na przedstawienie wartości produktu przed pełnym zakupem.

Przykładem darmowej próbki może także być okres testowy. Jeżeli Twój produkt jest narzędziem cyfrowym, jak np. oprogramowanie, darmowy okres testowy pozwala klientom na zapoznanie się z jego funkcjami bez żadnych zobowiązań. Jest to świetna okazja, aby pokazać, jak Twoje rozwiązanie może ułatwić codzienne zadania lub rozwiązać specyficzne problemy.

Czytaj również: Skuteczna sprzedaż e-commerce – wszystko co musisz wiedzieć

Co sprawia, że lead magnet jest skuteczny?

Skuteczny lead magnet musi spełnić kilka kluczowych kryteriów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

Wartość dla odbiorcy

Podstawą każdego efektywnego lead magnet jest wartość dla odbiorcy. Twój lead magnet powinien dostarczać unikalnych informacji, pomagać rozwiązać problem lub ułatwić wykonanie jakiegoś zadania. Ważne jest, aby wyróżnić się spośród konkurencji i zapewnić wartość, której nie można łatwo znaleźć gdzie indziej.

Pamiętaj, że to co jest wartościowe dla jednej grupy, może być niekoniecznie atrakcyjne dla innej. Dlatego właśnie kluczowe jest zrozumienie, czego potrzebuje i oczekuje grupa docelowa, do której celujesz lead magnet.

Dopasowanie do grupy docelowej

Nawet najlepsza oferta nie przyniesie rezultatów, jeśli nie jest odpowiednio dopasowana do Twojej grupy docelowej. Podobnie jest z materiałami lead magnet. Zanim zaczniesz tworzyć materiały do rozpowszechnienia, zastanów się kim jest Twoja grupa docelowa. Ważne jest, aby pamiętać, że duża ilość niskiej jakości leadów może okazać się stratą czasu w procesie follow-upu. Upewnij się, że Twój lead magnet jest odpowiednio dopasowany do potrzeb i interesów konkretnej grupy odbiorców.

Zaufanie

Lead magnety, takie jak raporty branżowe, studia przypadku czy ebooki, pomagają budować wizerunek Twojej marki jako autorytetu w danej dziedzinie. Ważne jest, aby poprzeć swoje informacje danymi i badaniami. Ponadto, zadbaj o to, aby Twój lead magnet był dobrze napisany i wolny od błędów. Szczegóły mogą mieć duże znaczenie dla Twojej wiarygodności.

Chęć na więcej

Dobrze dobrany lead magnet powinien zaspokoić potrzeby Twojej grupy docelowej, ale nie powinien całkowicie rozwiązać ich problemów. Pamiętaj, że Twoim celem jest zainteresowanie potencjalnych klientów Twoim produktem lub usługą.

Na przykład, możesz zaoferować narzędzie lub wersję próbną produktu za darmo, ale jeśli użytkownicy chcą uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności, będą musieli zapisać się na płatną wersję. Ważne jest, aby znaleźć równowagę między dawaniem klientom tego, czego chcą, a pozostawieniem czegoś, co będą musieli otrzymać od Ciebie.

Możliwość udostępniania

Twój lead magnet powinien być łatwo udostępniany, aby przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów. Jeśli ktoś doceni Twoją ofertę i podzieli się nią z innymi, zwiększysz swoje zasięgi i zdobędziesz więcej leadów.

Oprócz posiadania dedykowanej strony z formularzem, warto rozważyć udostępnienie oferty na kontach społecznościowych Twojej marki, do której Twoi użytkownicy będą mogli łatwo uzyskać dostęp i będą mogli udostępnić ją swoim znajomym.

Porada: Jeśli szukasz metody na generowanie leadów przetestuj również widget kontaktowy - krótki czas odpowiedzi może być magnesem który sprawi, że użytkownicy strony chętniej zostawią Ci dane kontaktowe. 

Deweloperzy i agencje nieruchomości.png

Związek z ofertą

Lead magnet powinien być związany z Twoim produktem lub usługą. Jego celem jest nie tylko przyciągnięcie uwagi, ale także przygotowanie potencjalnego klienta na dalsze etapy lejka sprzedażowego. Dlatego własnie lead magnet powinien naturalnie prowadzić odbiorcę do zainteresowania się Twoją ofertą.

Natychmiastowa dostępność

Szybkość i wygoda mają kluczowe znaczenie podczas kontaktu z treściami cyfrowymi. Lead magnet powinien być dostępny natychmiast po podaniu danych kontaktowych. Oznacza to, że proces pobierania lub dostępu do zasobu powinien być jak najprostszy i najszybszy, aby zminimalizować ryzyko utraty zainteresowania leada.

Jak stworzyć lead magnet?

Teraz, gdy wiemy, czym jest lead magnet i co sprawia, że jest on dobry, przyjrzyjmy się krok po kroku, jak go stworzyć.

Określ swoją grupę docelową i ich potrzeby

Pisaliśmy już o tym, że ważne jest aby wiedzieć do kogo chcemy skierować nasz materiał. Możesz mieć jedną lub kilka grup docelowych, z różnymi potrzebami i problemami.

Na przykład, jeśli jesteś agencją marketingową, możesz mieć jedną grupę klientów, którzy mają trudności z rozumieniem zasad współpracy z influencerami, a drugą grupę, która potrzebuje pomocy w zarządzaniu kosztami kampanii. Zrozumienie potrzeb swojej grupy docelowej pomoże Ci stworzyć ofertę, która będzie dla nich atrakcyjna.

Wybierz formę lead magneta

Wybierz formę, która najlepiej pasuje do Twojej grupy docelowej i tematu, który chcesz poruszyć. Pamiętaj, że Twoim celem jest dostarczenie wartościowej treści, która rozwiąże problem lub spełni potrzeby Twojej grupy docelowej. Zastanów się jaki typ materiału będzie najwygodniejszy dla Twojego odbiorcy. 

Przygotuj treść do materiału

To oczywiście najbardziej czasochłonna część przygotowania lead magnetu i będzie mocno zależy od posiadanych zasobów i przede wszystkim wiedzy czy danych wewnątrz Twojej organizacji. Im bardziej ekspercki będzie materiał, im więcej “mięsa” będzie zawierał tym bardziej wartościowy, a co za tym idzie skuteczny będzie. Warto do udziału w tworzeniu zaprosić innych pracowników, a nawet ekspertów z zewnątrz. 

Zaprojektuj lead magnet

Jeśli nie masz własnego projektanta, możesz skorzystać z platformy takiej jak Canva, która oferuje setki szablonów, które można dostosować do stworzenia własnego lead magneta. Pamiętaj, aby nazwać swój lead magnet w sposób atrakcyjny i podkreślić jego korzyści dla odbiorców. Na przykład, "Kalkulator kosztów leada" lub "55 sposobów na poprawienie wyników Twoich reklam w Facebook".

Stwórz ścieżkę konwersji

Następnie, stwórz ścieżkę konwersji, która będzie prowadzić odwiedzających do otrzymania Twojego lead magneta. Ta ścieżka powinna obejmować stronę docelową, formularz, stronę podziękowań i wiadomość powitalną po zapisaniu się. Upewnij się, że Twoja strona docelowa jest dobrze przygotowana, napisz też jasne i zwięzłe wezwanie do działania, które zachęci do wypełnienia formularza. Dodaj także opinie i referencje, które dodadzą wiarygodności Twojej ofercie. Pamiętaj o zawarciu koniecznych zgód marketingowych. 

Aktualizuj regularnie

Niezależnie od rodzaju lead magneta, który stworzysz, pamiętaj o regularnym aktualizowaniu go. Na przykład, jeśli stworzyłeś raport na temat trendów w branży na rok 2023, musisz zaktualizować informacje, gdy zbliża się rok 2024. Skup się również na feedbacku od swoich odbiorców. Ich komentarze mogą dać Ci pomysły na ulepszenie oferty i dostosowanie jej do ich potrzeb.

Pamiętaj też o tych rzeczach

Przygotowując lead magnet koniecznie zaplanuj również skuteczne narzędzia do jego promocji, takie jak reklamy czy pop-up na stronie głównej. Zadbaj również o SEO strony docelowej. Pamiętaj również o stworzeniu mechanizmów lead nurturing tak aby w dalszym kroku skutecznie konwertować pozyskane leady na klientów. 

Przykłady i inspiracje

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów lead magnet, które mogą Cię zainspirować:

  • Ebook: „Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie" - oferta skierowana do właścicieli małych firm, którzy chcą poprawić swoje umiejętności sprzedażowe.
  • Webinar: „Jak efektywnie zarządzać czasem i zwiększać produktywność" - webinar skierowany do osób zainteresowanych poprawą zarządzania czasem i efektywnością w pracy.
  • Kurs online: „Jak tworzyć treści, które angażują i przyciągają klientów" - kurs dla marketerów i właścicieli małych firm, którzy chcą poprawić swoje umiejętności w tworzeniu treści.
  • Próbka produktu: Darmowa próbka kremu do pielęgnacji skóry - oferta skierowana do osób zainteresowanych pielęgnacją skóry, które chcą wypróbować produkt przed zakupem.
  • Konsultacja bezpłatna: Bezpłatna konsultacja z ekspertem od finansów - oferta skierowana do osób szukających porad finansowych, które chcą skonsultować swoją sytuację z ekspertem przed podjęciem decyzji.

Podsumowanie

Tworzenie efektywnych lead magnetów może być skuteczną strategią generowania nowych potencjalnych klientów. Pamiętaj, że dobry lead magnet powinien być wartościowy, budować zaufanie, pobudzać chęć na więcej.

Wybierz odpowiednią formę lead magnetu, stwórz ścieżkę konwersji i regularnie aktualizuj swoją ofertę. Dzięki temu będziesz mógł przyciągnąć więcej osób do swojego biznesu, które będziesz mógł przekształcić w lojalnych klientów. 

Wypróbuj CallPage za darmo przez 14 dni!

Wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy