Dlaczego i jak skrócić czas reakcji na zapytanie od potencjalnego klienta
Cena leada rośnie, stare kanały marketingowe przestają działać, ilość contentu rośnie z dnia na dzień, konkurencja w Google Ads też nie śpi. Firmy szukają wzrostu, nowych źródeł leadów, wprowadzają nowe technologie, a jednocześnie nie dostrzegają czarnej dziury, która istnieje pomiędzy ich marketingiem i sprzedażą. Chodzi tutaj o zapytania od klientów, a dokładniej… Ta czarna dziura to szybkość reakcji na potencjalnych klientów. Czas odpowiedzi na zapytania klientów nazywamy również Lead Response Time.
40% zapytań klientów zostaje bez odpowiedzi
Badaliśmy polski rynek i okazało się, że średni czas odpowiedzi firm za zapytania potencjalnego klienta są bardzo wysokie. Firmy potrzebują odpowiednio: 4 godzin 23 minut, aby odpisać na mail, 5 godzin i 17 minut, aby odpowiedzieć na formularz kontaktowy. Odpowiadamy na zapytania osoby, która jest zainteresowana naszym produktem po 4 godzinach. Nie byłem zdziwiony tym wskaźnikiem, ale byłem zaskoczony innym — 40% zapytań nie zostało obsłużonych w cale.
Jeśli jesteś konsultantem biznesowym, najlepszą radą, jakiej możesz udzielić na pytanie “Jak zwiększyć wydajność sprzedaży czy marketingu”, będzie “obrabiaj leady”. Statycznie poprawią wynik o 40%.
Dlaczego musisz szybko odpowiadać na zapytania klientów?
Warto w uproszczeniu podzielić lejek sprzedażowy, aby wyjaśnić, dlaczego musisz poprawić Lead Response Time i czas reakcji na zapytania klientów.
Etap #1 Klasyfikacja:
Dodzwonienie się lub “dopisanie się”. Czy po wysłaniu zapytania klient nadal jest zainteresowany (czytaj: nie wybrał już konkurencji) i czy pasuje do naszego targetu (czytaj: stać go na nasz produkt).
Etap #2 Sprzedaż:
Potrzeby, oferta, warunki i na koniec (jeśli wszystko poszło dobrze) pieniądze na koncie bankowym. Szybkość nie poprawia umiejętności sprzedażowych Twoich handlowców. Nie oczekuj tego. Więc mniej wpływa na konwersję w sprzedaż.
W niektórych biznesach klasyfikacja i sprzedaż są połączone, ale nie oznacza to, że tego procesu nie ma. Zawsze jest i to właśnie w klasyfikacji czas reakcji na pytania klientów jest ekstremalnie ważny.
Reagując szybko, nie dajesz okazji do:
- rozmyślenia się,
- zaspokojenia potrzeby substytutem,
- znalezienia innej oferty
- poczucia się zignorowanym.
Właśnie dlatego szybkość reakcji na zapytania klientów przekłada się na wynik.
Sposoby na skrócenie czasu reakcji na zapytania klientów
Sposób #1: Mierz czas reakcji na zapytania klientów
Nie jesteś w stanie zarządzać czymś, czego nie mierzysz. To mądre powiedzenie, ma zastosowanie również tutaj.
- Jeśli używacie czatu, większość narzędzi ma metrykę “Time to Response”. Możesz mierzyć, ile czasu zajmuje obsługującym czat odpowiedź na zapytania klientów.
- Jeśli nowe zapytania klientów trafiają do CRM lejka, warto utworzyć etap “Nowy kontakt” i mierzyć, ile czasu kontakt znajduje się na tym etapie.
- Jeśli chodzi o ruch telefoniczny, to tu przydają się centralki lub CallPage.
Sposób #2: Kontroluj źródła leadów
Zapytania od klientów napływają nie tylko przez formularz kontaktowy. Potencjalni klienci mają dziesiątki sposobów, aby się do Ciebie odezwać:
- profil firmowy na Facebooku,
- ogólny numer telefonu,
- ogólny email,
- telefony czy emaile poszczególnych pracowników,
- czat na stronie,
- narzędzia typu CallPage,
- ogólnie widoczne (publiczne) zapytania przez komentarze w social mediach,
- formularze kontaktowe na www,
- nieaktualne telefony/emaile, np. byłych pracowników,
- odpowiedzi na email, z którego wysyłany jest np.newsletter.
Do tego dochodzą źródła, w zależności od specyfiki biznesu. np. dla e-commerce to porównywarki, Allegro, Amazon itd.
Sposób #3: Motywuj osoby odpowiedzialne za kontakt i odpowiadanie na zapytania klientów.
Sprzedawcy klasyfikują leady wg swojej subiektywnej oceny i nie wiedzą, że szybkość reakcji na zapytania klientów ma znaczenie. To, że jedną osobę uznają za bardziej wartościowego leada, a drugą za mniej, jest dość popularną sytuacją. Nie da się tego zmienić w jeden dzień, bo skuteczny handlowiec jest na wagę złota i prawdopodobnie nie zwolnisz pracownika za to, nie odpisuje na emaila w godzinę. Ale możesz wpływać na nich – szkoląc i stopniowo podnosząc standardy obsługi i szybkości kontaktu.
Sposób #4: Klasyfikuj zapytania od klientów
Nie każdy kontakt jest wartościowy. Kiedy masz dużo leadów, nie jesteś w stanie obsłużyć wszystkich wystarczająco szybko, musisz je klasyfikować. Klasyfikacja to temat na osobny tekst, ale pamiętaj o tym, aby tworzyć warunki dla klasyfikacji nie oparte na osobistych odczuciach.
Złe podejście: Osoby, które wysyłają maile według mojego odczucia są mniej zdecydowane niż te, które dzwonią. Bo jeśli ktoś jest naprawdę zainteresowany, to zadzwoni.
Dobre podejście: Odpisujemy na czat, a później na maila. Bo wg danych w CRM na leadach z czatu zarabiamy w x2,1 więcej.
To oczywiście uproszczenie, ale prezentuje podejście.
Sposób #5: Automatyzuj zarządzanie zapytaniami od klientów
Automatyzacja — zmniejszenie ilości pracy wykonanej manualnie. Pierwszym sposobem na to jest zmniejszenie liczby zapytań od klientów, które nie generują sprzedaży. Przykładowo: często otrzymujesz telefony z zapytaniami od klientów, czy można dany produkt zamówić na raty. Aby zmniejszyć liczbę tego typu zatem na stronie umieścić informację, że jest taka możliwość i jakie są warunki. Mniej takich zapytań = Więcej czasu na obrobienie leadów, które generują przychód.
Innym sposobem jest automatyzacja procesów. Przykład: proces dodzwaniania się do klientów można automatyzować dzięki CallPage, które samodzielnie dodzwania do klientów i dba o to, aby każdy kontakt zostaw obrobiony.
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy