Generowanie leadów w social media – poradnik
Generowanie leadów i znajdowanie nowych sposobów na zwiększenie ich liczby to jedno najważniejszych zadań marketera. W ostatnich latach cennym źródłem nowych leadów stały się media społecznościowe, z których – według raportu przygotowanego przez We Are Social i HootSuite – korzysta już 2, 789 miliardów ludzi, czyli 37% całej populacji. Nic dziwnego, że generowanie leadów w social media to teraz niezwykle gorący temat.
Istnieje wiele sposobów na generowanie leadów za pomocą mediów społecznościowych. Wykorzystaj je do promowania treści takich jak wpisy na blogu czy webinary, zwiększać świadomość marki, czy budować społeczność.
Oczywiście generowanie leadów za pośrednictwem mediów społecznościowych wymaga wysiłku, być może nawet większego niż w innych przypadkach. Wbrew temu, co może się na początku wydawać, nie ogranicza się ono do zachęcania klientów śledzenia firmy na Facebooku i klikania “lubię to”. Wysoka jakość komunikatów w social media musi iść w parze z wysoką jakością oferty, stron docelowych i reklamowanego produktu.
Wysiłek ten jednak się opłaca, ponieważ media społecznościowe są bardzo cennym i często niedocenianym (zwłaszcza w branży B2B) źródłem leadów. W procesie generowania leadów może pomóc wspierać również sztuczna inteligencja. W tym wpisie pokażę ci, jakimi portalami społecznościowymi warto się zainteresować i jak wykorzystać je do generowania leadów.
Według statystyk z 2017 roku Facebook posiada ponad 1,94 miliardów użytkowników i jest największym istniejącym portalem społecznościowym. 66% użytkowników tego portalu odwiedza go codziennie i spędza na nim średnio 28 minut.
Dzięki takiej liczby użytkowników Facebook stwarza ogromne możliwości generowania leadów.
Leady na Facebooku można generować:
- bezpośrednio, tj. poprzez zamieszczanie na portalu ebooków, raportów i innych treści, które są połączone ze stroną docelową, gdzie użytkownicy muszą podać dane w zamian za uzyskanie dostępu do treści.
- pośrednio, tj. poprzez zamieszczanie na fanpage’u linków do wpisów na bloga i CTA zachęcających do odwiedzenia strony firmowej.
Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na skuteczne generowanie leadów za pośrednictwem Facebooka:
- Zamieszczaj nowości dotyczące Twojej firmy i branży. Regularne posty będą przypominały fanom o istnieniu Twojej firmy, a ciekawe treści zwiększą ich zaangażowanie. EdgeRank, czyli algorytm, który decyduje o tym, co pokaże się na tablicach użytkowników, bierze pod uwagę liczbę reakcji, polubień i komentarzy. Treści, które mają ich dużo, będą miały większy zasięg, co z kolei sprawi, że będziesz miał większą szansę na trafienie do potencjalnych klientów.
- Twórz wydarzenia do promowania webinarów. Robienie wydarzeń, dzięki którym Twoi odbiorcy zdobędą cenną wiedzę, jest świetnym sposobem na generowanie leadów. Metoda ta szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku szkoleń i webinarów.
- dołącz do grup tematycznych i/lub załóż własną. Facebook jest pełen grup tematycznych (np. Marketing i Biznes, Content Marketing PL, Marketing Internetowy itp.) których możesz użyć do promowania swoich treści. Jeśli publikujesz właśnie nowego ebooka albo wpis na blogu, możesz zalinkować go w grupie zajmującej się podobną tematyką. Efekty Cię zaskoczą.
- Twórz lead magnety - lead magnet to materiał który udostępniasz w zamian za pozostawienia danych kontaktowych. Twój klient zyskuje wartościowy materiał a ty budujesz listę subskrybentów. Wygenerowane w ten sposób leady są zwykle tańsze niż te pochodzące z tradycyjnych kampanii.
- wykorzystaj notatki, które są świetną alternatywą dla zamieszczania linków do artykułów. Notatki można przeczytać bez opuszczania Facebooka, co dla wielu użytkowników będzie dużym plusem. Notatki możesz wykorzystać do informowania o nowościach i trendach w branży. Świetnie robi to Social Media Now, agencja specjalizująca się w prowadzeniu kampanii reklamowych, która regularnie publikuje na swoim fanpage’u notatki, w których informuje o nowościach ze świata social media.
Facebook daje również możliwość odpłatnego promowania postów, wydarzeń i ofert. Do generowania leadów przydaje się zwłaszcza Lead Ads. Kliknięcie w reklamę w formacie Lead Ads powoduje otwarcie formularza automatycznie wypełnionego danymi z Facebooka, takimi jak imię, nazwisko, adres e-mail, czy nawet numer telefonu.
Facebook Lead Ads pozwala na precyzyjne targetowanie kampanii, jest proste do przygotowania nawet dla laika (wszystko znajduje się w jednym panelu reklamowym), a funkcja autouzupełniania to większa szansa na zdobycie prawdziwych danych.
O czym warto pamiętać przy korzystaniu z Facebook Lead Ads:
- dodatkowe dane: część informacji jest uzupełniana automatycznie (imię, nazwisko, e-mail, nr telefonu, kraj). Masz jednak możliwość rozbudowania formularza, jeśli potrzebujesz dodatkowych danych.
- docieranie do osób związanych z tematem: zawsze dostosowuj reklamowane treści do konkretnej grupy docelowej. Warto spersonalizować tekst reklamy (np. Dla sklepów online i operatorów E-commerce lub Dla właścicieli firm i kierowników działu sprzedaży). Dzięki temu zwrócisz uwagę osób, do których chcesz trafić.
- brak przekierowania: po kliknięciu reklamy użytkownik pozostaje na Facebooku (a nie jest przekierowywany do następnej strony, gdzie mógłby zrezygnować z oferty), co skraca drogę do pozyskania nowego kontaktu.
- uatrakcyjnienie formularza: sprawdź, czy narzędzia do marketingu i obsługi klienta, z których korzystasz nie posiadają integracji z Facebook Lead Ads. Integracje takie są szansą na dodanie nowych opcji i uatrakcyjnienie formularza. Przykładowo, integracja CallPage pozwala na telefoniczny kontakt w 28 sekund z osobą, która kliknęła reklamę.
LinkedIn jest przeznaczony dla osób chcących nawiązać relacje zawodowo-biznesowe. Według badań to jedyny portal społecznościowy, który posiada więcej użytkowników w przedziale wiekowym 30-49 lat niż 18-29 lat. Zrzesza on przede wszystkim ludzi aktywnych zawodowo i dlatego też jest świetnym narzędziem do budowania sieci kontaktów z przedstawicielami innych firm.
LinkedIn służy jako kanał dystrybucji treści, które można udostępniać bezpłatnie na profilu firm lub też odpłatnie, za pomocą narzędzi reklamowych oferowanych przez portal .
Jeśli chcesz skutecznie generować leady za pomocą LinkedIna, musisz przede wszystkim:
- zadbać o profil osobisty i firmowy. Powinieneś traktować swój profil jako profesjonalną wizytówkę, która zbuduje wiarygodność i ułatwi nawiązywanie nowych kontaktów.
- dołączyć do grup dyskusyjnych. Na LinkedIn działa niezliczona ilość branżowych grup dyskusyjnych. Zrób research i sprawdź, w których udzielają się Twoi potencjalni klienci. Poproś o pozwolenie na dołączenie do grupy i zaangażuj się w dyskusje, a wykreujesz się na eksperta w branży.
- Możesz również założyć własną grupę. Pamiętaj o nazwaniu jej w taki sposób, aby zachęcała ona ludzi z branży – i jednocześnie Twoich potencjalnych klientów – do dołączenia. Zarządzając grupą i prowokując interesujące dyskusje, będziesz budował pozytywny wizerunek firmy, jednocześnie zyskując miejsce, w którym swobodnie zareklamujesz swój produkt lub usługę.
- nawiązywać nowe kontakty. Możesz pozyskać nowe kontakty, korzystając z podpowiedzi LinkedIna lub za pomocą wyszukiwarki (opcja Premium). Najważniejsze, żeby robić to z głową. Najpierw przejrzyj profil danej osoby i na podstawie uzyskanych informacji przygotuj spersonalizowaną wiadomość, w której nawiążesz do np. jej stanowiska, grupy czy publikacji. Dzięki personalizacji pokażesz, że naprawdę zależy Ci na nawiązaniu kontaktu.
- dzielić się wiedzą. Wypracuj nawyk codziennego publikowania aktualizacji. Dbaj o różnorodność – linkuj ciekawe artykuły ze swojej branży, zadawać pytania, komentować, pisać autorskie teksty (LinkedIn Pulse). Te działania sprzyjają budowaniu opinii eksperta i zachęcają do kontaktu z Tobą.
Slideshare
Slideshare to platforma, na której użytkownicy dzielą się prezentacjami multimedialnymi. Serwis umożliwia zamieszczanie prezentacji w ponad 40 kategoriach, m.in. Marketing, Biznes, Rekrutacja i HR, Technologia itd. Wiele znanych firm takich jak: Hubspot, IBM, Samsung czy Brand24 korzysta z Slideshare w celu generowania leadów. Nic dziwnego – serwis ten ma ponad 70 milionów użytkowników, co daje ogromne
możliwości.
Slideshare to doskonałe miejsce do promocji i generowania leadów. Neil Patel, guru marketingu, uważa, że pozwala ono na wygenerowanie większej liczby leadów niż Facebook. Oczywiście pod warunkiem, że zadbasz o stworzenie dobrej prezentacji. Przydatne treści udostępniane są na stronie głównej serwisu. Daje to możliwość uzyskania od 0 do 243 000 wyświetleń w ciągu miesiąca!
Serwis udostępnia swoje narzędzie do generowania leadów. Służą temu formularze, które można umieścić w różnych miejscach prezentacji. Pozyskanie jednego leadu w ten sposób to koszt ok. 8,50$. To dość dużo, ale na szczęście są jeszcze inne możliwości korzystania ze Slideshare w celu generowania leadów:
- Wykorzystaj prezentacje do budowania świadomości marki i reputacji eksperta. Potencjalni klienci chętniej kupią Twój produkt lub skorzystają z Twojej usługi, jeśli zobaczą, że znasz się na tym, co robisz. Prezentacje będą rodzajem wizytówki.
- SEO: treści udostępniane na Slideshare można optymalizować pod kątem wyszukiwarki. Google traktuje treści zamieszczane na Slideshare bardzo przychylnie. W efekcie aż 12 milionów miesięcznych wizyt pochodzi z Google.
- Dotarcie do grupy docelowej za pomocą opcji udostępnienia prezentacji bezpośrednio na profilu na LinkedIn.
- Zamieszczenie w prezentacji linków i danych kontaktowych, dzięki którym odbiorcy będą wiedzieli, gdzie Cię szukać.
- Umieszczanie Call to Action. Zamieszczaj w swoich prezentacjach informacje o swoich najnowszych ofertach lub szkoleniach razem z Call to Action.
Podsumowanie
Media społecznościowe stanowią obecnie prawdziwą potęgę w świecie marketingu. Pozwalają na budowanie świadomości marki, docieranie do szerokiego grona odbiorców, dystrybucję treści i budowanie pozycji w branży. Co najważniejsze: przynoszą zyski.
Media społecznościowe są źródłem leadów nie tylko dla firm działających w branży B2C, ale również w B2B. Serwisy, które omówiłam, sprawdzą się właśnie przy generowaniu leadów w B2B.
Sprawdź również:
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy