Jak używać certyfikatów w Twoim marketingu B2B I B2C - certyfikaty jako narzędzie marketingowe
Tworzenie i wydawanie certyfikatów niesie ze sobą wiele korzyści. Odpowiednio zaprojektowany certyfikat, który trafi w dobre ręce, będzie wspierać budowanie świadomości marki, zwiększy motywację i satysfakcję pracowników, poprawi wyniki sprzedaży Twoich digitalowych produktów edukacyjnych, umocni inne formy marketingu. Długo można wymieniać korzyści z wystawiania certyfikatów. W tym tekście pokazujemy, w jak zmienić certyfikaty w skuteczne narzędzie marketingowe i przedstawiamy pomysły i przykłady na użycie certyfikatów w różnych biznesach.
Pomysły i przykłady użycia certyfikatów w firmach B2B
Biznesy oferujące produkty lub usługi w modelu B2B mogą wykorzystać certyfikaty jako narzędzie do wsparcia promocji programów partnerskich (afiliacyjnych) czy systemów poleceń. Certyfikaty mogą tutaj pełnić rolę “dowodu” na to, że dana organizacja czy osoba faktycznie współpracuje z Twoją firmą i jest przez Ciebie autoryzowana.
Tego typu certyfikat wnosi wartość dodaną do programu afiliacyjnego i uwiarygadnia Twoich partnerów w oczach ich potencjalnych klientów. Pokazuje, że firma lub osoba, która sprzedaje Ci dane oprogramowanie naprawdę potrafi z niego korzystać i jest godna zaufania. Dodatkowo certyfikacja partnerów zwiększa świadomość marki wśród osób zainteresowanych Twoim produktem lub usługą.
W taki sposób certyfikaty wykorzystują najbardziej znani Twórcy oprogramowania na świecie, firmy tworzące rozbudowane systemy takie jak Adobe, Salesforce, HubSpot, Marketo, czy biznesy oferujące platformy e-commerce, np. Shopify.
System certyfikacji Salesforce:
Program partnerski Shopify zakończony otrzymaniem certyfikatu:
Akademia HubSpot wydająca certyfikaty dla partnerów:
Program certyfikacji Adobe:
W świecie usług IT bardzo powszechne jest również certyfikowanie ekspertów korzystających z danej technologii. Firmy oferujące usługi przechowywania danych w chmurze, takie jak AWS (Amazon Web Services), Google Cloud czy Microsoft Azure oferują całe platformy e-learningowe i systemy certyfikacji dla osób chcących pracować lub udoskonalić umiejętności w danej technologii.
Programiści, którzy chcą zacząć korzystać ze stworzonego przez Google i zyskującego na znaczeniu Fluttera, tzw. SDK – software development kit (zestawu narzędzi niezbędnego w tworzeniu aplikacji korzystających z danej biblioteki), również mogą przejść odpowiednie kursy i zdobyć certyfikację.
Google, podobnie zresztą jak HubSpot oferuje mnóstwo kursów dla marketerów. Dzięki niemu każda osoba, która profesjonalnie zajmuje się marketingiem może nie tylko poszerzyć swoją wiedzę, ale też udowodnić odbycie kursów dzięki otrzymanym certyfikatem.
Certyfikaty Google dla programistów:
Kursy oraz certyfikacja Amazon Web Services:
Certyfikat AWS DevOps Engineer udostępniona na Medium:
Certyfikacje HubSpot dla marketerów dodane na LinkedIn i udostępnione na Twitterze:
Kursy IBM w data analytics zakończone certyfikacją:
Pomysły i przykłady użycia certyfikatów dla firmy B2C
Firmy, które kierują swoje produkty lub usługi do klienta indywidualnego również mogą wykorzystać potencjał certyfikatów jako narzędzia marketingowego. W tym wypadku certyfikaty będą służyły jako sposób na budowanie relacji pomiędzy firmą a klientem oraz będą istotnym elementem budowania lojalności. Jednak to nie jedyne ich zastosowanie. Różnego typu certyfikacje czy “odznaki”, szczególnie takie, które będą chętnie udostępniane, są istotnym elementem budowania świadomości marki i zwiększania zasięgów organicznych.
Dodatkowo, często przyznawaniu certyfikatów towarzyszy tzw. grywalizacja, czyli wykorzystanie mechaniki gier w tych aspektach funkcjonowania firmy, które do tej pory nie miały zbyt wiele wspólnego z grami. W wypadku certyfikatów użytkownicy mogą rywalizować między sobą o ich zdobycie spełniając konkretne warunki.
Tę strategię świetnie wykorzystuje Facebook, który wprowadził odznaczenia dla użytkowników w grupach. Osoby, które są najbardziej zaangażowane, inicjują najwięcej konwersji lub są aktywne od pierwszego dnia dołączenia do grupy, otrzymują odznaki widoczne obok ich imienia i nazwiska. Są one widoczne jedynie dla członków grupy
Pomysły i przykłady wykorzystania certyfikatów do team buildingu
Różnego typu certyfikaty czy odznaki są też świetnym sposobem na motywowanie i budowanie zaangażowania pracowników czy całych zespołów w firmach. Systemy motywacyjne wyróżniające pracowników osiągających najlepsze wyniki, najbardziej pomocnych, pomysłowych, zaangażowanych członków zespołu mogą być uzupełnione właśnie o personalizowane certyfikaty wystawiane co miesiąc, kwartał czy rok.
Wewnętrzne szkolenia firmowe również powinny być połączone z rozbudowanym systemem wystawiania certyfikatów. Takie certyfikaty pracownicy mogą dołączyć do swoich profili w social mediach, dzięki czemu motywują swoich kolegów, a być może przyciągną do firmy nowy talent.
Tego typu certyfikaty wydają firmy takie jak General Motors, Deloitte, Marriott, czy ArcelorMittal.
GM Recognition Program stworzony przez General Motors:
Nagroda Marriott dla najbardziej zaangażowanych pracowników, w której otrzymują oni certyfikat “Awards of Excellence”:
Pomysły i przykłady wykorzystania certyfikatów w firmach edtech
Firmy typu EdTech, czyli tworzące cyfrowe produkty edukacyjne, powinny traktować wystawianie certyfikatów i odznak jako bardzo istotny element swojej działalności.
Przez biznesy EdTech rozumiem przede wszystkim te, które oferują systemy LMS (Learning Management System) do zarządzania wirtualnymi klasami i prowadzenia zajęć teoretycznych lub praktycznych, narzędzia do tworzenia quizów, ale także aplikacje do nauki indywidualnej.
Wykorzystywanie certyfikatów powinno być jedną z podstaw marketingu w branży edtech, bo certyfikat to potencjalnie darmowa reklama dla Twojego narzędzia edukacyjnego czy kursu online.
Każdy certyfikat, który wystawiasz dla uczestników szkolenia stanowi potencjalny materiał reklamowy. Im atrakcyjniejsze będą tworzone przez Ciebie certyfikaty (zarówno wizualnie, jak i pod kątem zawartych w nich treści), tym większa szansa, że posiadacz tego dokumentu będzie skłonny podzielić się nim z innymi. Tego typu udostępnienie równa się darmowym zasięgu dla Twojego produktu lub usługi i buduje pozytywny wizerunek Twojej marki wśród potencjalnych klientów.
Branża edtech zaliczyła ogromny wzrost popularności w ostatnich latach (wzrost globalnych inwestycji w produkty i usługi z branży wzrósł o 15% w 2020 r., opowiadając wartości 6,4 mld euro). Dlatego lista przykładów firm wykorzystujących certyfikaty mogłaby być naprawdę długa. Wśród najpopularniejszych można wymienić: Coursera, Udemy,
Certyfikat uzyskany przez użytkownika Coursera:
Certyfikat wystawiony przez Udemy i udostępniony na Twitterze:
Takie certyfikaty mogą zdobywać użytkownicy znanej aplikacji do nauki języków Duolingo:
Korzyści z tworzenia i wydawania certyfikatów
Jak widzisz, istnieje wiele sposobów na wykorzystywanie certyfikatów jako narzędzia marketingowego, które będzie napędzać Twój biznes. Poniżej przedstawiamy też podsumowanie listy korzyści, jakie niesie tworzenie certyfikatów i udostępnianie ich.
1. Budowanie świadomości marki przez większy zasięg marketingu
Za każdym razem kiedy osoba, która otrzymała Twój certyfikat udostępnia go w social mediach lub linkuje go na swoim profilu, Twoja marka jest prezentowana innym użytkownikom całkowicie za darmo. Widzą oni logo, nazwę firmy i tak, w dużym skrócie, budujesz świadomość swojej marki wśród ludzi o podobnym profilu co osoba, która podzieliła się certyfikatem.
Dlatego certyfikaty stanowią istotny element działań marketingowych dla różnego typu inicjatyw i jest to całkowicie darmowy marketing!
2. Zwiększona motywacja i satysfakcja pracowników oraz wsparcie rekrutacji
Tworzenie i wysyłanie certyfikatów po zakończonym szkoleniu zwiększa motywację i satysfakcję pracowników, a także zwiększa ich lojalność. Dzięki otrzymanemu certyfikatowi się oni podzielić swoim osiągnięciem, poinformować innych, że inwestują w swój rozwój i że poszerzają swoje umiejętności.
Certyfikaty udostępniane przez istniejących pracowników mogą również wspierać procesy poszukiwania i rekrutacji nowych pracowników. Podobnie jak w przypadku budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów, tutaj budujesz wizerunek swojej firmy jako dobrego pracodawcy.
3. Wzrost zainteresowania kursem i zwiększenie liczby uczestników
Jeśli tworzysz produkty edukacyjne, wydawanie certyfikatów będzie jedną z podstaw Twojego marketingu. Osoby, które ukończyły dany kurs czy szkolenie są najlepszym “kanałem” reklamowym, jaki możesz sobie wyobrazić. Udostępnianie przez nich zdobytego certyfikatu w social mediach, w portfolio, na CV czy w stopce maila zwiększy zainteresowanie Twoim kursem, a to przełoży się na wzrost zysków.
Wiele z korzyści płynących z tworzenia certyfikatów może dotyczyć każdego typu biznesu, jednak w zależności od branży lub rodzaju działalności, osiąga się je w różny sposób. Dlatego mam nadzieję, że ten tekst jest przydatny zarówno dla firm B2B, B2C, biznesów oferujących digitalowe produkty edukacyjne, jak również dla tych przedsiębiorstw, które chcą wykorzystać certyfikaty do budowania i motywowania zespołu.
Wiesz już, że certyfikaty są skutecznym narzędziem marketingowym, które można wykorzystać zarówno w branży B2B, jak i B2C i że są świetnym sposobem na motywowanie zespołu i pokazanie pracownikom uznania. Certyfikaty są też istotnym elementem strategii marketingowej digitalowych produktów edukacyjnych.
Teraz potrzebujesz programu do tworzenia certyfikatów, który umożliwi Ci szybkie i sprawne wydawanie różnego typu dokumentów, dyplomów, świadectw, itp. Takim narzędziem jest Certifier.
Certifier – profesjonalny kreator certyfikatów online
Certifier to najlepsze narzędzie do tworzenia i zarządzania certyfikatami. Ten kreator certyfikatów oferuje mnóstwo przydatnych funkcji, a jest przy tym bardzo prosty w obsłudze.
Certifier pozwala projektować, tworzyć, wystawiać i automatycznie wysyłać certyfikaty do wybranych odbiorców. Każdy krok z procesu tworzenia certyfikatów odbywa się w wygodnym kreatorze, za pomocą którego można personalizować certyfikaty i dostosowywać je do swoich potrzeb. Warto zwrócić uwagę na fakt, że Certifier oferuje bardzo dużą bibliotekę darmowych szablonów certyfikatów, która jest dostępna dla każdego użytkownika, nawet w ramach darmowego konta
Jeżeli potrzebujesz dostosować wygląd szablonów do brandingu Twojej firmy lub chcesz je utrzymać w konkretnym stylu, zawsze możesz stworzyć projekt certyfikatu od zera.
Certifier oferuje rozbudowany edytor certyfikatów. Jak już wspomniałem, za pomocą tego narzędzia możesz też personalizować certyfikaty, uzupełniając je danymi odbiorców z użyciem dynamicznych atrybutów, np. wpisać imię, nazwisko, datę wydania certyfikatu, ID certyfikatu.
Każdy certyfikat możesz też pobrać i zapisać w wybranym przez siebie formacie, np. PDF i ZIP.
Podsumowanie
Firmy z różnych branż tworzą i wystawiają certyfikaty, aby inne organizacje lub osoby prywatne mogły otrzymać poświadczenie swoich umiejętności i przekuć je na dalsze sukcesy w biznesie.
Jeśli chcesz do nich dołączyć i uzupełnić swoją strategię marketingową o kolejne narzędzie, jakim są certyfikaty online, wypróbuj Certifier. Certifier łączy użyteczne funkcje i intuicyjny interfejs, a to połączenie pomoże Ci szybko zrealizować cele, jakie sobie stawiasz.
Kliknij tutaj aby założyć darmowe konto i przetestować narzędzie.
Autor tekstu: Sergey Butko
Digital Marketer, współtwórca CallPage i Certifier (infrastruktura do zarządzania cyfrowymi certyfikatami). Uczęstnik listy Forbes 30 Under 30 Europe. Doświadczenie i wiedze zdobywał realizując projekty marketingowe w firmach konsultingowych oraz tworząc strony internetowe po godzinach. Pasjonuje się optymalizacją współczynnika konwersji i inteligentnymi sposobami na generacje leadów.
Sprawdź inne artykuły
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- up lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy