Kolory w marketingu – poznaj moc psychologii kolorów!
Czy wiesz, że kolor produktu może być kluczowy dla 65% klientów przy podejmowaniu decyzji o zakupie? Dowiedz się, jak właściwe wykorzystanie kolorów na stronie internetowej i w CTA może znacząco wpłynąć na zaufanie klientów i zwiększyć konwersję. Poznaj psychologię barw i zastosuj ją efektywnie w swoim marketingu!
Tekst został zaktualizowany w grudniu 2023 r.
Kolory w marketingu – spis treści
Nie ma skutecznego marketingu bez psychologii, również psychologii kolorów. Kolory w marketingu mają ogromne znaczenie. Wpływają na to, jak konsumenci postrzegają daną markę, na to, czy jej zaufają, a co za tym idzie – czy dokonają zakupu.
W tym artykule skupimy się na znaczeniu barw w marketingu z naciskiem na dopasowanie kolorów do strony internetowej oraz call to action. Wymienimy też kolory wzbudzające zaufanie i sprawdzimy, jakie jest znaczenie kolorów reklamie.
Kolory w marketingu mają moc!
Jak pokazują badania, ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najważniejszy element motywujący do zakupu.
Z kolei 75% tzw. „snap judgments”, czyli ocen konsumentów podlegającym pierwszemu wrażeniu opierają się na kolorze danego produktu lub jego opakowania. To, czy dana osoba kupi wybrany produkt, zależy od tego, czy uważa, że jego kolor jest odpowiedni dla danego produktu. Znaczenie kolorów w marketingu jest ogromne.
Określone barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie. Wynika to z faktu, że takie elementy jak osobiste preferencje, doświadczenie, wychowanie, różnice kulturowe, kontekst itd., często determinują co dla nas oznaczają kolory (i jak na nas wpływają). Dlatego należy używać kolorów w odpowiedni sposób, w odpowiednim czasie, dopasować je do właściwych odbiorców i określonego celu.
Kolor poniekąd „dyktuje” konsumentowi postrzeganie produktu lub usługi zgodnie z emocjami, które kojarzą mu się z danym kolorem produktu lub usługi. Na przykład, logo niebiesko-białe często wywołuje spokojną, kojącą reakcję konsumenta. Kolory czerwony, pomarańczowy i czarny wywołują inne emocje. Dlatego tak ważne jest znaczenie kolorów w reklamie.
Klienci podświadomie oceniają produkt w ciągu 90 sekund.
Kolory w reklamie spełniają określone funkcje
- Funkcja techniczna – kolory w marketingu nie powinny sprawiać oczom bólu i zmuszać do wytężania wzroku.
- Funkcja informacyjna – kolory w reklamie muszą ułatwiać przekazanie informacji.
- Funkcja konstrukcyjna – kolory powinny tworzyć spójną całość.
- Funkcja estetyczna – kolory powinny być miłe dla oka, dawać wrażenie harmonii i zwiększać zainteresowanie klienta.
Wybór koloru a płeć odbiorców
Weź pod uwagę płeć grupy docelowej, wybierając kolorystykę serwisu:
- Kobiety nie lubią szarego, pomarańczowego i brązowego. Lubią za to niebieski, fioletowy i zielony. Co ciekawe, chociaż różowy jest często utożsamiany z kobiecością, psychologia kolorów sugeruje, że ta barwa nie jest atrakcyjna dla kobiet.
- Mężczyźni nie lubią fioletowego, pomarańczowego i brązowego. Lubią za to niebieski, zielony i czarny – kolory tradycyjnie uznawane za męskie.
Niebieski wzbudza zaufanie
Niebieski jest jednym z najczęściej używanych kolorów. Dlaczego? Wiele osób po prostu lubi niebieski.
Kolor niebieski:
- jest kolorem zaufania, pokoju, porządku, lojalności,
- przywołuje uczucie ciszy i opanowania,
- kojarzony jest również ze szczerością i uczciwością,
- często opisywany jest jako bezpieczny i spokojny.
Możesz użyć niebieskiego na stronie firmowej, biznesowej, finansowej, wzorując się na takich przykładach jak: Facebook, PayPal, Twitter, PZU. To kolor wzbudzający zaufanie.
#WSKAZÓWKA: Pamiętaj, aby nie używać niebieskiego na stronach związanych z jedzeniem. Może działać na twoją niekorzyść, bo utożsamiany jest również z trucizną.
Kolor żółty ostrzega
Żółty, chociaż określany jest jako kolor radości i przyjaźni, psychologia kolorów postrzega go również jako kolor do ostrzegania i tak jest też używany. Często mówi się o nim, że doprowadza dzieci do płaczu, a dorosłych denerwuje.
Czy w takim razie nadaje się do zwiększenia konwersji na stronie? Niekoniecznie, chociaż nie należy się trzymać tej zasady bezkrytycznie. W niewielkich porcjach, może się sprawdzić, np. wzbudzając ciekawość odwiedzających stronę. Żółty kolor jest dobrze widoczny w morzu białego lub czarnego.
#WSKAZÓWKA: Warto użyć CTA w kolorze żółtym, aby podkreślić niskie ceny.
Firma Ript zaryzykowała i zmieniła kolor CTA na stronie z zielonego na żółty. Efekt? Sprzedaż wzrosła o 6,3%! Natomiast założyciel serwisu Quick Sprout przyznaje, że po zmianie niebieskiego przycisku na żółty oraz zmianie treści na przycisku, konwersja uległa poprawie aż o 39%.
Równocześnie w przypadku samochodów, kolor żółty często kojarzy się z szybkością i jest wybierany przez tych właścicieli czterech kółek, którzy chcą się wyróżnić na drodze.
Co ciekawe, według badań: 60 % konsumentów uważa kolor za główny czynnik wpływający na ich decyzje o zakupie pojazdu, a producenci samochodów nadal sprzedają zdecydowaną większość samochodów (prawie 75%) w konserwatywnych kolorach, takich jak biały, czarny, szary i srebrny. Ja poszedłem z czarnym.
Pomyśl również o tym, co widzisz na drodze – znaki ostrzegawcze również są żółte. Zatem psychologia kolorów nie jest wykorzystywana tylko przez marketingowców.
Zielony nawiązuje do natury
Najbardziej intuicyjnym skojarzeniem z kolorem zielonym jest natura – produkty ekologiczne, powietrze, środowisko. Co ciekawe, badania pokazują, że zielony pobudza kreatywność i jest z nią też utożsamiany. Jeśli twoja strona ma cokolwiek wspólnego z naturą, zielony jest więc dobrym wyborem.
#WSKAZÓWKA: Zielone CTA będzie szczególnie skuteczne, jeśli wystąpi efekt izolacji. Efekt izolacji mówi, że element, który bardzo się wyróżnia, zostaje łatwiej zapamiętany.
Badania pokazują, że uczestnicy są w stanie lepiej rozpoznać przedmiot, gdy ten rażąco różni się od otoczenia. Dlatego zielony przycisk CTA najlepiej umieścić na białym lub szarym tle, aby wyróżniał się i przyciągał uwagę odbiorcy.
Zielony to również, podobnie jak niebieski, kolor zaufania. Ta barwa w oczach konsumentów kojarzy się z wiarygodnością marki, która jest równocześnie świeża, pomysłowa, ale także odnosząca sukcesy i pewna siebie.
Pomarańczowy wywołuje pośpiech
Kolor pomarańczowy wzbudza pośpiech i skłania do impulsywnego zachowania. Może być wykorzystywany jako kolor radości, a także do stymulowania aktywności fizycznej, współzawodnictwa, pewności siebie i natychmiastowości.
Czasami pomarańczowy sugeruje, że coś jest tanie. Może dlatego pomarańczowy stał się flagowym kolorem serwisów e-commerce takich jak Allegro czy AliExpress?
Pomarańczowy to, podobnie jak żółty, kolor przyciągający uwagę. Te barwy są zazwyczaj interpretowane jako solidne, wytrzymałe i mocne, pogodne i optymistyczne, pełne życia i z oczekiwaniem długowieczności.
Czerwony pobudza
Kolor czerwony używany jest do komunikowania pasji, podekscytowania, miłości, krwi, ostrzeżenia – np. jako światło stopu na przejściu dla pieszych. Czerwień absolutnie przyciąga wzrok i może pobudzać do impulsywnych decyzji, dlatego jest chętnie wykorzystywany w przypadku dużych promocji i zniżek.
Bywają przypadki, kiedy zmiana koloru na przycisku CTA z zielonego na czerwony skłania do natychmiastowego działania. Przykładem jest firma Performable, której taka zmiana zaowocowała 21% wzrostem konwersji!
Czerwony, biorąc pod uwagę znaczenie kolorów w reklamie, jest postrzegany jako nowy, odważny, ekscytujący i nowoczesny. Przez marketingowców często uważany za pożądany, ale nieco ryzykowny.
Czarny dodaje prestiżu
Czerń jest luksusowa, elegancka, wyszukana i ponadczasowa. Kolor czarny to klasyka odpowiednia do sprzedawania wysokiej jakości produktów, np. drogich zegarków, luksusowych samochodów, ekskluzywnej odzieży.
#WSKAZÓWKA: Najwyższą konwersję osiągają CTA w kolorach: czerwony, zielony, pomarańczowy, żółty. Ciemniejsze kolory, takie jak czarny, ciemny szary, brązowy i fioletowy, mają niskie współczynniki konwersji.
Fioletowy to unikatowość
Fioletowy jest zazwyczaj interpretowany jako unikatowy, nieszablonowy i może nieco zbyt wyróżniający się, ale wciąż niezawodny. Ponadto, ten kolor jest prawdopodobnie kojarzony z produktami drogimi i high-end, nie skierowanymi do szerszego odbiorcy. Jest też kojarzony z lekkim kobiecym wdziękiem.
Podsumowanie
Przedstawiliśmy analizę wybranych kolorów i ich znaczenie w marketingu. Jak widzisz, psychologia barw ma moc. Wykorzystaj ją dla swojego biznesu!
Pamiętaj jednak, że od każdej reguły są wyjątki. Dlatego na zakończenie mamy dobrą radę: przeprowadź testy A/B, aby sprawdzić, jak różne odcienie i kolory wpływają na Twoją konkretną grupę docelową. Dzięki temu odkryjesz które barwy są realnie najbardziej efektywne dla Twoich potrzeb.
Sprawdź również:
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage
za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy