Explore otherproducts
6 min

Jak zrobić dobry landing page i osiągnąć sukces? Poradnik

Landing page to skuteczne narzędzie do pozyskiwania kontaktów. Marketerzy wykorzystują strony docelowe do wielu zadań: dystrybuują za ich pomocą materiały edukacyjne (e-booki, white papers itp.), promują wydarzenia, produkty i usługi. Czy twój landing jest skuteczny? Jeśli nie, w tym artykule dowiesz się, jak zrobić skuteczną stronę docelową oraz poznasz przykłady dobrych landing page’y. Te artykuł został zaktualizowany w grudniu 2020 r.

Paulina Jóźwik
17.04.2018

Co to jest landing page?

Landing page to strona docelowa, na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy lub np. posta w social mediach. W przeciwieństwie do zwykłej strony internetowej landing cechuje się prostą budową (brak menu, zakładek, rozpraszaczy), dzięki temu skupia się na uzyskaniu jak największej liczby konwersji.

Jak zrobić skuteczny landing page?

Tworząc stronę docelową, trzymaj się sprawdzonych zasad projektowania. Skuteczny landing page jest prosty, napisany językiem korzyści, odpowiednio zaprojektowany i przede wszystkim – konwertuje.

1. Postaw na prosty design i unikaj rozpraszaczy

Zadbaj, aby na stronie nie było za dużo informacji, obrazków, odnośników do podstron oraz innych rozpraszaczy. Badanie przeprowadzone przez kanadyjski oddział Microsoftu, dowodzą, że umiejętność skupienia uwagi zmalała od 2000 roku z 12 do 8 sekund. Dlatego tworząc skuteczny landing page, pamiętaj, że treść którą chcesz przekazać musi być jasna i błyskawicznie komunikować wartość, której odbiorca oczekuje. 

Odwiedzający stronę  docelową muszą szybko i łatwo ustalić, jaką akcję mają wykonać. W wielu opracowaniach zaleca się również usunięcie nawigacji ze strony docelowej. Według testów A/B przeprowadzonych przez HubSpot landingi pozbawione nawigacji, uzyskały większą konwersję. Np. strona docelowa z pobraniem darmowego e-booka z nawigacją uzyskała konwersję 29,4%, natomiast bez nawigacji 30% (źródło).

2. Zamieść perswazyjne treści

Zamieść na stronie docelowej wystarczającą ilość informacji, żeby przekonać odbiorcę do wykonania działania, którego od niego oczekujesz. Teksty na stronie powinny jasno informować o wartości oferty oraz prowadzić użytkownika do wykonania pożądanego przez ciebie celu. Do najważniejszych tekstów na stronie należą:

  • chwytliwy nagłówek,
  • wypunktowane korzyści oferty,
  • opinie i recenzje (social proof),
  • call to action, czyli wezwanie do działania.

Pamiętaj, że treści na skutecznej stronie docelowej to nie tylko tekst, ale również treści wizualne. Dodaj więc na stronę atrakcyjne obrazki, zdjęcia lub wideo.

3. Podkreśl korzyści

Zanim odwiedzający wczyta się w treść, przeskanuje stronę. Dlatego najważniejsze informacje przedstaw w formie krótkich i prostych zdań. Mów językiem korzyści, odpowiedz na pytanie „Co będziesz z tego miał”? Żeby przykuć uwagę odbiorcy, wypunktuj korzyści lub wyróżnij je graficznie, np. za pomocą ikon.

4. Stwórz zachęcające call to action

Call to action (CTA) to najważniejszy element strony, ponieważ wskazuje odbiorcom, co mają zrobić. Pamiętaj o zasadzie: jedna strona docelowa = jedno CTA. Zadbaj, aby przyciski CTA były widoczne, odróżniały się od tła oraz zawierały zachęcający do kliknięcia tekst. Nie ma skutecznego landing page bez call to action.

Więcej o tym, jak stworzyć skuteczne CTA, przeczytasz w naszym artykule: Jak ulepszyć CTA

5. Uprość formularze

Staraj się prosić osoby odwiedzające landing page o wypełnienie jak najmniejszej liczby pól w formularzu. Im więcej pól do wypełnienia, tym mniej ludzi je uzupełni. Możesz wykorzystać też alternatywny sposób i zamiast formularza, czyli logowanie przez Facebooka lub konto Google. Warto zabezpieczyć  formularze przed wpisywaniem nieprawdziwych danych, np. żeby użytkownik nie mógł wpisać liczb w takie pola jak: imię i nazwisko, adres e-mail. Im prostszy formularz, tym bardziej efektywna strona docelowa.

6. Najważniejsze informacje zamieść powyżej linii zgięcia

CTA, formularz oraz najważniejsze korzyści umieć na stronie tak, aby były widoczne bez konieczności przewijania strony, czyli powyżej tzw. linii zgięcia. Możesz je potem rozwinąć w dalszej części strony.

7. Korzystaj z białych przestrzeni

Biała przestrzeń (nazywana też pustą przestrzenią) to obszar na stronie, który pozwoli wyróżnić lub zwrócić uwagę na określony element. Pusta przestrzeń nie musi być biała. Chodzi o to, żeby rozdzielała poszczególne elementy i sprawiała, że będą one kontrastować z tłem. Chcąc stworzyć skuteczny landing page musisz umieć przekazać ograniczoną ilość informacji. 

8. Dobierz odpowiednie kolory

Użyj dopełniających się kolorów, czyli takich, które leżą naprzeciwko siebie w kole barw, np. fiolet jako tło i żółty w przyciskach CTA, czy też nagłówku. W ten sposób projekt strony będzie przykuwał wzrok. Przyciski CTA zamieść w kolorach kontrastujących, aby się wyróżniały. Pamiętaj, psychologia kolorów ma znaczenie i możesz ją wykorzystać do zwiększenia skuteczności strony docelowej.

9. Dodaj referencje lub opinie

Ludzie uwielbiają słuchać historii innych, a co więcej podejmując decyzje, kierują się rekomendacjami. Z tego powodu warto zamieścić na stronie docelowej opinie klientów, aby uwiarygodnić ofertę. Referencje klientów możesz zaprezentować w formie cytatu, notatki lub w postaci krótkiego filmu.

10. Testuj, poprawiaj i testuj raz jeszcze!

Celem każdego skutecznego landing page jest uzyskanie jak największej liczby konwersji. Dlatego pamiętaj o tym, żeby testować stronę docelową i ulepszać ją na podstawie wyników testów. Możesz testować niemal wszystkie elementy: nagłówek, liczbę pól w formularzu, czy też Call to action. 

Jak dostosować stronę docelową do pozyskiwania numerów telefonów?

Jeśli wykorzystujesz strony docelowe do generowania leadów, z pewnością umieszczasz na nim formularz. Nic dziwnego, bo to jedna z najłatwiejszych metod na zdobywanie kontaktów.

Ale… Czy wiesz, że:

  • polscy konsumenci preferują kontakt przez telefon? Taką odpowiedź podało 68% respondentów w badaniu „Klient w świecie cyfrowym”, przeprowadzonym przez PwC. W USA kontakt telefoniczny preferuje aż 84% konsumentów.
  • konsumenci doceniają te kanały, gdzie mogą uzyskać bezpośredni kontakt z pracownikiem. W grę wchodzi: kontakt telefoniczny, mailowy, rozmowa przez czat oraz ta przeprowadzona w sklepie stacjonarnym (wg raportu „Klient w świecie cyfrowym”).
     

Zachęcając odwiedzających landing do rozmowy telefonicznej, możesz zwiększyć liczbę wartościowych kontaktów, a co za tym idzie – sprzedaż. Oczywiście nie jest to metoda, która sprawdzi się w przypadku każdego biznesu i każdej kampanii. Np. kiedy wykorzystujesz landing do dystrybucji darmowego e-booka – niekoniecznie chcesz, żeby ludzie do ciebie dzwonili.

Internauci nieustannie poszukują informacji w sieci i wykorzystują do tego smartfony. To truizm, ale biorąc pod uwagę ten fakt, warto zastanowić się, jak zoptymalizować stronę docelową pod kątem pozyskiwania telefonów od osób, które potencjalnie mogą zostać twoimi klientami.

Kto powinien dostosować stronę docelową do pozyskiwania telefonów?

Kilka propozycji:

  • Biura projektowe/deweloperzy – kiedy kierują ruch na stronę z konkretną inwestycją.
  • Firmy szkoleniowe – kiedy chcą pozyskać uczestników na szkolenie/konferencję i mają do tego przygotowane osobne strony docelowe.
  • Tak naprawdę zawsze, kiedy strona służy do sprzedaży usługi lub produktu. Konsument może po prostu mieć wątpliwości i będzie chciał o coś szybko dopytać. Wysyłanie pytania drogą mailową czy przez formularz może go zniechęcić (nie ma pewności, ile będzie musiał czekać na odpowiedź).

Według badania Google internauci wykonują telefony w istotnym momencie drogi zakupowej, czyli kiedy są gotowi do zakupu. Jeśli nie umożliwisz im łatwego kontaktu, zrezygnują lub przejdą do konkurencji. (źródło)

Jakie jeszcze zalety ma bezpośrednia rozmowa z odwiedzającym stronę?

W trakcie bezpośredniej rozmowy z odbiorcą rozwiejesz jego wątpliwości, odpowiesz na dodatkowe pytania i zbadasz indywidualne potrzeby. Zazwyczaj nie wiesz zbyt wiele na temat odwiedzających twoją stronę, prawda? Bezpośredni kontakt to szansa na domknięcie transakcji.

Jak dostosować landing do rozmów telefonicznych?

Poniżej znajdziesz pomysły, które możesz wykorzystać na stronie docelowej, aby zbudować skuteczny landing.

1. Podlinkuj numer telefonu

Ponad połowa zapytań w Google pochodzi z mobile. Nie trzeba nikomu udowadniać, że internauci spędzają bardzo dużo czasu, przeglądając sieć za pomocą smartfonów.

Podlinkowany numer telefonu na każdej stronie internetowej to konieczność.

Dzięki temu użytkownik po kliknięciu linku od razu połączy się z firmą, bez potrzeby kopiowania i ręcznego wpisywania numeru telefonu.

Niektóre przeglądarki automatycznie rozpoznają numer telefonu i wyróżniają go spośród tekstu. Lepiej jednak się zabezpieczyć, poprzez wklejenie do kodu strony odpowiedniej formuły.

Oprócz podlinkowania nr telefonu warto go również wyróżnić kolorem kontrastującym z tłem. Kiedy nr telefonu jest podlinkowany, użytkownik nie musi go ręcznie wpisywać, co zwiększa szansę na kontakt.

2. Wypróbuj przycisk Click to call

Drugim sposobem na zachęcenie odbiorców do kontaktu telefonicznego będzie dodanie na landing wyróżniającego się przycisku Click to call. Według String Automotive użytkownicy częściej są skłonni do rozmowy telefonicznej, kiedy mają możliwość wykonania jej za pomocą jednego kliknięcia.

Co więcej, umieszczenie przycisku Click to call powyżej linii zgięcia, zwiększa konwersję nawet o 200% (wg doświadczeń przeprowadzonych na stronach klientów z branży samochodowej przez StringAutomotive).

3. Dodaj widget kontkaktowy

Widget kontaktowy to inaczej wtyczka click-to-call do zamawiania połączeń przez stronę którą tworzymy w CallPage.

Widget na landing page spełnia kilka zadań:

  • zachęca odbiorcę do kontaktu telefonicznego – śledzi zachowanie i w odpowienim momencie wyświetla okieno z propozycją rozmowy,
  • pozwala na zamówienie telefonu zwrotnego – użytkownik wpisuje numer telefonu i w ciągu kilkudziesięciu sekund automatycznie łączy się z firmą,
  • pozwala na zamówienie telefonu zwrotnego w dowolnie wybranym terminie – to odbiorca decyduje, kiedy chce rozmawiać z firmą.
  • pozwala na budowanie bazy kontaktów potencjalnych klientów nawet po godzinach pracy – potencjalny klient trafia na twoją stronę, kiedy nikogo nie ma w biurze i może zamówić rozmową np. na drugi dzień.

Dzięki zastosowaniu widgetu rozmowy zwrotnej takie firmy jak: Orange wygenerowały 400 dodatkowych połączeń sprzedażowych dziennie, a ZnanyLekarz.pl ok. 500 telefonów od trudnej grupy docelowej (lekarze).

Dobry landing – wywiad z Błażejem Ablem

Zastanawiasz się, dlaczego Twój landing nie działa? Zapraszamy na wywiad z osobą, która wie niemal wszystko na temat stron docelowych! Mowa o Błażeju Ablu, który odpowiedział na kilka pytań o skutecznych stronach docelowych. Zobaczmy zatem, jak zbudować efektywny landing page.

Sergey Butko: Termin „landing page”, szczególnie dla początkującego marketera, może być wieloznaczny. Czy mógłbyś w skrócie wyjaśnić jego najważniejsze założenia, zalety wykorzystania oraz do jakich celów są i mogą być używane strony docelowe?

Błażej Abel: Landing page nie powinien być terminem wieloznacznym. Najprościej można go scharakteryzować jako miejsce, do którego jesteśmy kierowani wskutek podejmowanych przez firmę działań marketingowych. Jest to miejsce styku potencjalnego klienta z promowanym produktem, usługą.

Landing należy wykorzystać zawsze wtedy, gdy możemy określić mierzalny cel naszych działań. Mogą to być pobrania e-booka, zapisy na webinar czy rejestracja do naszego serwisu. Najważniejszą cechą strony docelowej jest fakt, że jego celem jest realizacja jasno określonego celu biznesowego, który skutkuje konwersją.


Jako ekspert w dziedzinie optymalizacji konwersji, możesz wyjaśnić, dlaczego mierzenie konwersji na stronie jest tak ważne?

Błażej Abel: Nie trzeba być ekspertem, by wiedzieć, że mierzenie konwersji jest bardzo ważne. Pozwala nam na sprawdzanie efektywności naszych działań. Ma to zastosowanie nie tylko w Internecie, ale również w off-linie, np. powinniśmy mierzyć, ilu klientów przyszło do naszego sklepu dzięki rozdawanym ulotkom lub ile osób odwiedziło naszą stronę internetową z reklamy w gazecie. To są proste rzeczy, które wymagają 5 minut zastanowienia, co mierzyć i jak. Dzięki mierzeniu możemy uniknąć „przepalania” budżetu na nieefektywne formy reklamy.


Czy mógłbyś wymienić elementy, które wpływają na zwiększenie konwersji na stronie docelowej? Jak zbudować skuteczny landing page?

Błażej Abel: Przede wszystkim strona docelowa musi być logicznym rozwinięciem reklamy, w którą kliknął potencjalny klient. Zatem bardzo ważny będzie nagłówek – to zadecyduje, czy użytkownik będzie dalej zainteresowany naszą ofertą. W drugiej kolejności to pokazanie naszej usługi klub produktu w kontekście. Mam na myśli, że jeżeli sprzedajemy krem, to warto pokazać panią, która się tym kremem smaruje.

A jeżeli świadczymy usługę niszczenia dokumentów, warto pokazać, jak wygląda taki proces, tu pomocne może być wideo. Trzecią bardzo ważną kwestią jest opisanie naszego produktu lub usługi w formie korzyści dla klienta. Zamiast opisywać parametry techniczne, opiszmy korzyść, jaka za tym stoi.
Jeśli miałbyś wskazać, co wpływa negatywnie na wysokość konwersji, co by to było i dlaczego?

Błażej Abel: To niewątpliwie wszystkie elementy rozpraszające uwagę odwiedzającego. Szczególnie mam na myśli zamieszczenie na landing page więcej niż jednego Call to action czy dodawanie dodatkowych linków „na wszelki wypadek”. Do takich elementów możemy zaliczyć również brak języka korzyści, niepokazywanie produktu w kontekście użycia, brak uwierzytelniania naszej firmy.


Jakie masz dobre praktyki w optymalizacji współczynnika konwersji na landingach, którymi mógłbyś się podzielić?

Błażej Abel: Nie ma jednej, dobrej praktyki. Przede wszystkim pokutuje brak cierpliwości w zbieraniu sensownej ilości danych, aby wyciągać właściwe wnioski – zdecydowanie zbyt często dzieje się to za wcześnie, przez co podejmujemy złe decyzje. Poza tym optymalizacja to nie tylko A/B testy landing page’a. Równie dużo zależy od dobrze dobranej grupy docelowej i przekazu marketingowego, z jakiego na landing page trafił użytkownik. Dlatego na proces optymalizacji konwersji należy patrzeć przez przekrój całej ścieżki, jaką musi pokonać potencjalny klient.


Możesz poradzić kilka niedrogich sposobów na zwiększenie konwersji na stronie docelowej, które mogliby wykorzystać czytelnicy naszego bloga?

Błażej Abel: W ostatnim czasie przygotowaliśmy kurs tworzenia landing page. Jest to pierwsza w Polsce tego typu publikacja, w całości poświęcona tematyce stron docelowych. Zainteresowani znajdą tu zarówno treści przygotowane przez nas jak również wpisy przygotowane przez specjalistów w tematyce content marketingu, UX czy e-mail marketingu. Kurs jest oczywiście bezpłatny, dostępny jest pod adresem: http://zrob.dobrylanding.pl.

Powodzenia w tworzeniu skutecznych landingów!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy