7 pomysłów na marketing cyfrowy dla małych i lokalnych przedsiębiorstw
Zanurz się w praktyczne pomysły na marketing cyfrowy specjalnie przygotowane dla małych i lokalnych przedsiębiorstw. Wzmocnij swoją obecność online dzięki skutecznym strategiom i narzędziom, począwszy od marketingu w mediach społecznościowych po wykorzystanie platformy CallPage.
Marketing cyfrowy (inaczej digital marketing) stał się prawdziwym przełomem w świecie biznesu. Dla małych i lokalnych firm, wykorzystanie jego możliwości może być katalizatorem ogromnego i szybkiego wzrostu, niemożliwego do osiągnięcia tradycyjnymi metodami. Ten artykuł przedstawi i omówi najskuteczniejsze strategie marketingu cyfrowego dla małych i lokalnych przedsiębiorstw.
Waga marketingu cyfrowego w lokalnych przedsiębiorstwach
Według raportu Statista, w 2023 roku liczba użytkowników internetu wynosi aż 5,18 miliarda. Ta statystyka podkreśla ogromny zasięg cyfrowy i potencjał świata cyfrowego dla przedsiębiorstw. Jednak te możliwości wiążą się również z wyzwaniem: rosnącą konkurencją na rynku cyfrowym.
W takiej sytuacji samo istnienie online jest niewystarczające. Firmy muszą przebić się przez cyfrowy szum i skutecznie dotrzeć do swoich klientów. Nie wystarczy już po prostu pokazać się w internecie, trzeba również zaangażować swoich odbiorców i zachęcić ich do działania. A do tego potrzeba starannie zaprojektowanej strategii marketingu cyfrowego.
Dlaczego warto poświęcić czas na jej stworzenie? Skuteczny marketing internetowy może dać małym i lokalnym przedsiębiorstwom naprawdę wiele. To potężne narzędzie do zwiększenia widoczności, budowania silnych relacji z klientami, poprawy sprzedaży i innych wyników biznesowych. Wyrównuje on szanse, bo nawet małe przedsiębiorstwa i rodzinne interesy są w stanie konkurować z dużymi firmami w przestrzeni cyfrowej.
Przejdźmy do omówienia konkretnych działań i strategii marketingu cyfrowego, które warto wdrożyć w mniejszych i lokalnych firmach.
Wykorzystaj moc lokalnego SEO
Zastanów się na moment, gdzie zwykle rozpoczynasz interakcję z przeglądarką internetową. Generalnie masz dwie opcje: albo odwiedzasz konkretną, znana Ci stronę, taką jak Allegro czy YouTube, albo korzystasz z wyszukiwarki. W praktyce, większość osób korzysta z Google, który jest używany przez niemal 92% użytkowników internetu (dane na wrzesień 2023 r.).
Co to oznacza z perspektywy biznesowej? Można łatwo zauważyć, że większość ścieżek zakupowych klientów w internecie rozpoczyna się od zwykłego wyszukiwania online.
Kolejne pytanie do Ciebie: w który wynik zwykle klikasz po wyszukaniu frazy? Prawie zawsze jest to któryś z pierwszej strony, może czasem decydujesz się na przejście na drugą stronę. Dlaczego o tym mówimy? Bo dwie pierwsze strony generują zwykle 99% całego ruchu organicznego dla danej frazy kluczowej. Stąd dużo rywalizacja o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Duże firmy potrafią wydawać tysiące złotych na podniesienie swoich pozycji np. za pomocą backlinków. Być może zastanawiasz się zatem, jak możesz z nimi konkurować jako małe przedsiębiorstwo.
Po pierwsze, zamiast dążyć do wypozycjonowania się na ogólną frazę, jak "salon fryzjerski", skup się na bardziej sprecyzowanych frazach, takich jak "salon fryzjerski Warszawa" czy nawet "salon fryzjerski Mokotów".
Po drugie, wykorzystaj moc lokalnego SEO. Umieszczenie twojego przedsiębiorstwa na Google My Business to jeden z najskuteczniejszych sposobów na poprawę lokalnego SEO. Dzięki temu twoje informacje będą wyświetlane w Google Search i Maps, co zwiększa twoją widoczność wśród potencjalnych lokalnych klientów. Według danych z WebFX, ta forma wyszukiwania zyskuje popularność. Liczba takich zapytań wzrosła w ciągu kilku ostatnich lat o około 500%!
Marketing w mediach społecznościowych
Platformy mediów społecznościowych to prawdziwa kopalnia możliwości dla przedsiębiorstw. Możesz tam zaprezentować swoją markę, nawiązać kontakty ze społecznością i zwiększyć ruch na ich stronie internetowej.
Bardzo ważne jest, aby dostosować treść do medium społecznościowego, na którym będzie ona publikowana. Instagram i TikTok, ze swoim naciskiem na wizualność, są doskonałe do prezentowania Twoich produktów, usług i historii zza kulis. Ogromna baza użytkowników Facebooka sprawia, że jest to idealna platforma do dotarcia do szerokiej publiczności. Z kolei LinkedIn jest doskonały do udostępniania treści eksperckich i nawiązywania kontaktów z innymi przedsiębiorstwami.
Rozumiejąc unikalne mocne strony i publiczność każdej platformy, możesz dostosować swoją treść, aby idealnie trafiał do odbiorców każdej z nich. Kluczem do sukcesu w social media marketingu jest regularna, angażująca treść, która przemawia do Twojej publiczności i buduje połączenie z Twoją marką.
E-mail marketing i personalizacja wiadomości
Pomimo wzrostu popularność innych kanałów komunikacji (takich jak chociażby wspomniane media społecznościowe), e-mail pozostaje jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie i zaangażowanie Twoich klientów. Regularne wysyłanie newsletterów z wartościową, angażującą treścią może zwiększyć ruch na Twojej stronie, zwiększyć sprzedaż i pogłębić relacje z Twoimi klientami.
Jednym z atutów marketingu e-mailowego jest jego potencjał do personalizacji. Spersonalizowane komunikaty — rekomendacje produktów na podstawie wcześniejszych zakupów czy spersonalizowane pozdrowienia — są bardziej efektywne niż ogólne wiadomości. Badanie przeprowadzone przez Experian wykazało, że spersonalizowane e-maile generują sześciokrotnie wyższe wskaźniki transakcji!
Pamiętaj, że udany marketing e-mailowy to nie tylko promowanie Twoich produktów czy usług; to dostarczanie wartości Twoim klientom. Czy to przez udostępnianie wskazówek, informacji o firmie czy ekskluzywnych ofert, upewnij się, że Twoja treść oferuje coś wartościowego dla odbiorcy.
SPRAWDŻ TEŻ: Krótki przewodnik po MarTech, czyli technologii marketingowej
CallPage jako narzędzie do marketingu cyfrowego
Łączenie lokalnego SEO, marketingu w mediach społecznościowych i marketingu e-mailowego z narzędziami takimi jak CallPage może stworzyć kompleksową, skuteczną strategię marketingu cyfrowego dla Twojego małego lub lokalnego przedsiębiorstwa. Oto co możemy Ci zaoferować.
Natychmiastowy kontakt z klientem
Badanie, które przeprowadział HubSpot wykazało, że 82% konsumentów oczekuje natychmiastowej odpowiedzi na pytania związane ze sprzedażą czy marketingiem. CallPage odpowiada na to zapotrzebowanie dzięki swojej usłudze natychmiastowego oddzwaniania.
Działa to mniej więcej tak: potencjalny klient przegląda Twoją stronę internetową, jest zainteresowany Twoimi usługami i ma pytanie. Wprowadzają swój numer telefonu w widżecie CallPage i w ciągu 28 sekund otrzymują połączenie od Twojego przedstawiciela handlowego, który natychmiast odpowiada na ich zapytanie. Ten rodzaj natychmiastowej odpowiedzi może znacząco zwiększyć zadowolenie klienta i zrobić wrażenie na potencjalnych klientach, zwiększając prawdopodobieństwo konwersji.
SPRAWDŹ TEŻ: Czym jest widget callback? Krótki przewodnik po rozwiązaniu
Planowanie połączeń i spotkań
CallPage umożliwia również planowanie połączeń na określony dzień i godzinę. Ta funkcja jest szczególnie użyteczna, gdy klient odwiedza stronę poza standardowymi godzinami pracy konsultantów.
Jedną z zakładek w widgecie jest także planowanie spotkań, zarówno wideo, jak i osobistych. Dzięki integracji z kalendarzami pracowników, widget pokazuje aktualnie dostępne terminy eliminując potrzebę koordynacji przez e-mail czy telefon. Po wyborze odpowiedniego terminu, klienci otrzymują automatyczne przypomnienia o zbliżającym się spotkaniu, dzięki czemu z pewnością go nie przegapią.
SPRAWDŹ TEŻ: Dlaczego warto stosować narzędzia do umawiania spotkań online?
Personalizuj doświadczenia klienta
W zatłoczonym rynku online, personalizacja może być Twoim różnicującym czynnikiem. Badanie przeprowadzone przez Accenture wykazało, że 91% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupów u marek, które rozpoznają, pamiętają i które dostarczają im odpowiednie oferty i rekomendacje.
Od dostosowanych do odbiorcy e-maili do dopasowanych rekomendacji produktów, personalizacja może znacząco zwiększyć lojalność klientów i sprzedaż w Twojej firmie.
Zaangażuj przez treści
Atrakcyjne i wartościowe treści, takie jak filmiki na YouTube lub artykuły, to nie tylko narzędzie generujące ruch, ale również potężne narzędzie, które pozycjonuje Twoje przedsiębiorstwo jako eksperta w branży. Jakościowa treść może edukować Twoją publiczność, rozwiązywać ich problemy i ostatecznie budować zaufanie, przekształcając przypadkowych odwiedzających strony w lojalnych klientów.
Aby zwiększyć zaangażowanie, warto zróżnicować formaty swojej treści. Chociaż blogi są niezbędne dla każdej strategii marketingu treści, inne formaty, takie jak filmy, infografiki i podcasty, mogą zaspokoić szerszy segment publiczności o różnych preferencjach konsumpcji treści. Na przykład filmy instruktażowe mogą wizualnie pokazać, jak korzystać z Twojego produktu, podczas gdy infografiki mogą uprościć złożone dane czy procesy. Z kolei podcasty oferują wygodne, mobilne źródło informacji dla zapracowanych klientów.
SPRAWDŹ TEŻ: Call to action i jego wpływ na konwersje. Jak ulepszyć CTA?
Wykorzystaj moc opinii klientów
W dzisiejszym świecie cyfrowym, marketing szeptany często przekłada się na opinie klientów. Według badania BrightLocal 91% konsumentów w wieku 18-34 lat ufa opinii online tak samo jak osobistym rekomendacjom. Pozytywne opinie klientów mogą znacząco wpłynąć na decyzję zakupową potencjalnego klienta na Twoją korzyść.
Zachęcaj swoich klientów do zostawiania opinii na Twojej stronie internetowej, Google, mediach społecznościowych i stronach z recenzjami od osób trzecich. Upewnij się, że odpowiadasz na te opinie szybko, niezależnie od tego, czy są pozytywne, czy negatywne. Staranne odpowiedzi pokazują, że cenisz sobie opinie klientów i jesteś zaangażowany w poprawę ich satysfakcji. Ponadto, profesjonalne i szybkie reagowanie na negatywne opinie może przekształcić potencjalnie szkodliwą sytuację w pokaz Twojego wyjątkowego serwisu dla klienta.
Zacznij budować swoją obecność w internecie już dzisiaj
W dzisiejszej erze cyfrowej, małe i lokalne przedsiębiorstwa muszą wykorzystać strategie marketingu online, aby prosperować i rosnąć.
Wdrażając proste strategie marketingu cyfrowego w połączeniu z odrobiną kreatywności i narzędziami takimi jak CallPage, przedsiębiorstwa mogą dotrzeć do szerszej publiczności, zaangażować się z nią skuteczniej i zwiększyć sprzedaż. Pamiętaj, że najbardziej udana strategia marketingu cyfrowego to taka, która dostosowuje się do ewoluujących potrzeb klientów i zmieniającego się krajobrazu cyfrowego.
Sprawdź inne artykuły
Wypróbuj CallPage za darmo przez 14 dni!
Wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy