Optymalizacja (współczynnika) konwersji — 9 prostych sposobów na zwiększenie sprzedaży
Generowanie i kierowanie dużego ruchu na Twoją stronę internetową jest zawsze pozytywnym efektem pracy marketingu i czymś, czego wszyscy sobie życzymy dla naszych firm i blogów. Ale jeśli ten ruch nie przekłada się na widoczne efekty biznesowe, na przykład sprzedaż, pobranie e-booka czy zapis na listę mailingową, to samo generowanie ruchu naprawdę nie ma sensu.
Istnieją pewne wyjątki od tej reguły, takie jak np. serwis informacyjny generujący przychody z wyświetlania na swojej stronie reklam lub firma nastawiająca się tylko na wzrost świadomości marki. Ale w 99% przypadków firmy potrzebują ruchu, który można przekuć na wyniki finansowe. W przeciwnym razie to tylko strata czasu i pieniędzy (niestety — ruchu na swoją stronę nie wygenerujesz w 100% darmowo).
W tym artykule prezentujemy 9 różnych wskazówek dotyczących optymalizacji współczynnika konwersji, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż czy osiągnąć jakikolwiek inny cel konwersji, który sobie założysz.
Ale zacznijmy od podstaw.
Czym w ogóle jest dobry współczynnik konwersji?
Niektórzy mogą się zastanawiać, jaki współczynnik konwersji jest tym odpowiednim, jednak bardzo trudno jest znaleźć dobrą odpowiedź na to pytanie. Dlaczego? Ponieważ każda nisza i branża jest inna. WordStream przeprowadził analizę ponad 100 kont swoich klientów i stwierdził, że dobry współczynnik konwersji na ogół oscyluje w granicach od 2% do 5%. Jednak istnieje również niewielka część reklamodawców, którzy notują dużo wyższe wyniki.
Ale jak już wspomniałem, bardzo trudno jest powiedzieć, ile wynosi naprawdę dobry współczynnik konwersji, gdy dokonuje się nawet bezpośredniego porównania. Firmy z tych samych branż mają różne źródła ruchu, różne relacje z klientami, a ich strony internetowe mogą być zupełnie inne. Dlatego właśnie Peep Laja, założyciel ConversionXL i CXL Institute, ma prawdopodobnie najlepszą odpowiedź na to pytanie:
Jedyna prawdziwa odpowiedź na pytanie „Jaki jest dobry współczynnik konwersji” jest następująca: dobra konwersja jest lepsza niż ta, którą zanotowałeś w zeszłym miesiącu.
Dlatego ważne jest, aby ustalić poziom bazowy i cel dla swoich działań, a potem skupić się na poprawie wyników konwersji w danym okresie.
9 wskazówek dotyczących optymalizacji współczynnika konwersji
Jeśli chodzi o optymalizację konwersji, musisz mieć jasną wizję swoich celów i odbiorców (w zasadzie jak w przypadku każdego działania). Jaki jest cel Twojej strony internetowej? Niezależnie od tego, czy sprzedajesz e-booki, czy pralki, musisz określić cel tego, co chcesz uznać za udaną konwersję. Śledzenie tych metryk jest konieczne, aby sprawdzić, czy Twoje działania są dobrze ukierunkowane.
Oto 9 wskazówek optymalizacji współczynnika konwersji, które pomogą Ci zacząć ulepszać swoje cele.
1. Stosowanie skutecznych nagłówków
Nagłówki są zazwyczaj pierwszą rzeczą, którą odwiedzający widzi po wejściu na Twoją stronę internetową. Nagłówek to sposób na ujęcie całej komunikacji sprzedaży w jedno skuteczne zdanie. Może mieć na celu albo rozbudzenie ciekawości odwiedzającego, odpowiedzenie na pytanie, rozwiązanie problemu lub edukowanie odbiorców.
Istnieją różne typy nagłówków, w zależności od tego, jaką intencję mają Twoi potencjalni klienci (bo każda osoba odwiedzająca Twoją stronę to potencjalny klient – pamiętaj o tym!):
- nagłówki w formie polecenia,
- nagłówki bezpośrednie,
- nagłówki w formie pytań,
- nagłówki oferujące rozwiązanie problemu,
- nagłówki instruktażowe i edukujące.
Należy pamiętać, że bez odpowiednio skonstruowanego nagłówka istnieje ryzyko utraty wielu potencjalnych klientów. Bądź rozsądny i wykorzystaj potencjał nagłówków. Bardzo ważny jest również ich styl i umiejscowienie.
2. Strategiczne CTA (button, pop-up, cennik)
Landing page ma na celu zdobycie czegoś od swojej publiczności. Czy to generowanie leadów w postaci zapisów na newsletter, gromadzenie danych kontaktowych do potencjalnych klientów, czy sprzedaż. Używając CTA — Call to Action, promujesz ten cel i pokazujesz odwiedzającym Twoją stronę kierunek ich działań. Strategiczne wykorzystanie CTA i jego właściwe pozycjonowanie może być czynnikiem decydującym o tym, czy zwiększysz stosunek osób odwiedzających Twoją stronę do liczby konwersji.
3. Uproszczona nawigacja
Nawigacja strony jest podstawowym aspektem konwersji. Nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy, bezpośredni ruch, który notujesz na stronie, nie jest jedynym ruchem, który Twoja strona powinna osiągać. Wręcz przeciwnie, im prostsza jest nawigacja na stronie internetowej, tym większe jest prawdopodobieństwo, że odwiedzający całą Twoją stronę powrócą na stronę docelową i skorzystają z CTA.
Powinieneś również zastanowić się, czy nie używać linków nawigacyjnych na swoich stronach docelowych.
4. Czas ładowania strony
Szybkość ładowania strony odgrywa główną rolę w tym, jak dobrze konwertuje Twoja strona. Już nikt nie jest cierpliwy, aby czekać kilkanaście sekund na załadowanie się treści strony. Wszyscy oczekujemy, że treści będą się ładować w mgnieniu oka, a jeśli tego nie zrobią, pierwszą rzeczą, jaką zrobimy, będzie naciśnięcie przycisku w prawym górnym rogu i opuszczenie strony. Mówiąc prościej, im szybsza jest Twoja strona, tym więcej będzie ona notować konwersji.
I nie musisz mi wierzyć na słowo, oto kilka statystyk:
– Każde opóźnienie w czasie ładowania strony o sekundę może oznaczać miliardowe roczne straty dla sprzedawców internetowych tak dużych, jak Amazon.
– Kiedy Mozilla zwiększyła prędkość strony o 2,2 sekundy, liczba pobrań z Firefoksa wzrosła o 15,4% lub, jak wolisz, 10 milionów rocznie!
– Według danych z Kissmetrics 1-sekundowe opóźnienie w ładowaniu się strony może spowodować 7-procentową redukcję konwersji.
– Soasta przeprowadziła badania i stwierdziła, że strony mobilne, które są o 1 sekundę szybsze od innych, osiągają nawet 27% wzrost współczynnika konwersji.
5. Zweryfikowane systemy płatności, zaufane symbole i bezpłatna wysyłka
Doskonałym sposobem na poprawę wskaźników konwersji online jest budowanie zaufania. Można to zrobić poprzez wyświetlanie znaczników weryfikacyjnych i logotypów zaufanych systemów płatniczych. Ten mały szczegół może mieć duże znaczenie w budowaniu zaufania Twoich potencjalnych klientów.
Istnieje wiele badań, które również podkreślają korzyści płynące z dodawania symboli zaufania, takich jak VeriSign lub Symantec SSL. Użytkownicy chcą czuć się bezpiecznie podczas zakupów online. Blue Fountain Media odnotowało 42% wzrost sprzedaży jedynie dzięki dodaniu symbolu VeriSign na swojej stronie płatności.
6. Limit czasowy
Im dłużej użytkownicy zastanawiają się nad podjęciem decyzji, tym bardziej prawdopodobne jest, że zmienią zdanie lub będą rozproszeni innymi ofertami. Twoim celem w zakresie poprawy współczynników konwersji jest ograniczenie czasu, jakiego potrzebuje dana osoba na podjęcie decyzji o podążeniu za Twoim CTA.
Chodzi o stworzenie poczucie pilności i wykorzystanie tzw. FOMO (Fear of Missing Out – obawy przed utratą danej okazji). Jednym z niezwykle udanych sposobów na osiągnięcie takiego efektu jest wyznaczenie limitu czasowego w Twojej ofercie. Na przykład, „Uzyskaj 50% zniżki na wszystkie zakupy przez następne 48 godzin.”
7. Ograniczona liczba produktów
Innym podejściem, podobnym do ograniczenia czasowego, jest stosowanie ograniczonych ilości produktów. Tutaj chodzi o stworzenie poczucia niedoboru. Gdy coś nie jest dostępne w nieograniczonych ilościach, czas potrzebny na podjęcie decyzji o zakupie znacznie się zmniejsza z obawy przed utratą danej okazji. W ten sposób Twoi potencjalni klienci odczuwają potrzebę jak najszybszego dokonania zakupu. Ta nieskomplikowana technika może zapewnić znaczną poprawę sprzedaży i konwersji.
Przykładem mogą być e-sklepy odzieżowe, które często informują klientów o tym, że interesujący ich przedmiot jest już dostępny w małej ilości, np. “Pozostały 3 sztuki!”, “Ostatni rozmiar 36.”
8. Używaj odpowiednich kolorów
Nich Babich napisał doskonały artykuł na temat związku kolorów i współczynnika konwersji, które bardzo polecamy przeczytać. Mówi o tym, jak użycie pewnych kolorów wywołuje konkretne emocje i działania odbiorcy. Na przykład, zielony jest kolorem powszechnie uznawanym za „pokój, wzrost, zdrowie”. Z kolei czerwony oznacza energię, szybkość i istotne informacje.
9. Stwórz stronę startową, która nie rozprasza uwagi
I nie możemy zapomnieć o landing page’ach! Głównym celem landing page’a z umieszczonym CTA jest sprzedaż produktu lub usługi. Wszystko, co odciąga Twoją potencjalną klientelę od tego celu, jest absolutnie nieważne. Dlatego lepiej jest stworzyć landing page bez paska bocznego, bez ikon linkujących do social mediów oraz z ograniczoną ilością tekstu i grafik. Chodzi o wykluczenie wszystkiego, co rozprasza odwiedzających stronę i odciąga ich od działania. Jak wspomniano powyżej, usunięcie nadmiaru linków z Twoich landing page’ów może łatwo zwiększyć współczynnik konwersji.
Podsumowanie
Optymalizacja konwersji to niekończąca się gra. Miejmy nadzieję, że dzięki wdrożeniu wszystkich powyższych wskazówek dotyczących optymalizacji współczynnika konwersji, zauważysz szybki wzrost sprzedaży lub napływ leadów. Jedną z najlepszych rad, jakie możemy Ci dać, jest ciągłe testowanie nowych pomysłów i sprawdzanie, który z nich działa najlepiej.
Jeśli szukasz sposobów na poprawę współczynnika konwersji Twojej strony, umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem z naszego zespołu lub wypróbuj CallPage! CallPage to proste, jednak niezwykle skuteczne narzędzie na, które pozwoli Ci poprawić współczynnik konwersji i nawiązywać natychmiastowe połączenia z osobami odwiedzającymi Twoją stronę. Wypróbuj CallPage za darmo.
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- up lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy