11 rzeczy, które musisz wiedzieć o pozycjonowaniu strony w Google
Jak budować ruch z Google za pomocą long tailu i content marketingu? Na ten temat opowiadał Maciej Wojtowicz z Socjomanii na szkoleniu Online Marketing Maraton. Podczas spotkania pojawiło się bardzo dużo pytań! Zebraliśmy je dla Was i powstała z tego prawdziwa kopalnia wiedzy na temat pozycjonowania stron internetowych. Zapraszamy!
11 wskazówek dot. pozycjonowania strony w Google
- Czy zakładka news na stronie może być alternatywą dla bloga?
- Co z długością tekstów na stronie? Czy mają one być równie długie, jak w np. w Zalando?
- Czym jest ALT tag w HTML?
- Czy da się stworzyć skutecznego bloga, w przypadku oferty B2B skierowanej do różnych branż?
- Gdzie znaleźć agencję, która skupi się na budowaniu long tailu dla sklepu internetowego?
- Czy warto pisać artykuły sygnowane nazwą naszej firmy na branżowe?
- Czy blog postawiony w subfolderze powinien być oparty o ten sam system, co sklep internetowy?
- Jak zwiększyć współczynnik konwersji na blogu prowadzonym dla firmy?
- Czy warto przedstawiać te same treści w różnych formatach?
- Jak szybko content może przynieść konwersje?
- Czy na YouTube w opisie filmów dać odnośnik do strony firmowej/produktowej?
1. Czy zakładka news na stronie może być alternatywą dla bloga?
Tak, w zasadzie to kwestia nazewnictwa, jeśli w dziale news pojawiają się także takie typowe, blogowe artykuły. Jeśli nawet nie, to i tak warto dział news utrzymywać na stronie, gdyż jest to dopływem świeżej treści (Google lub jeśli strona jest aktualizowana o nowe treści).
Można ten dział news wykorzystać właśnie jako miejsce do publikacji artykułów i umieszczania słów kluczowych, które gdzie indziej na naszej stronie nie do końca mógłby się wpasować.
2. Co z długością tekstów na stronie? Czy mają one być równie długie, jak w np. w Zalando?
Zalando to jest taki ekstremalny przypadek – mają możliwości, ale także tematyka odzieżowa daje bardzo szerokie pole do tworzenia treści. Można tworzyć dużo krótsze teksty, skupiać się na ich jakości i odpowiednio umieszczać w nich słowa kluczowe (ale bez przesady, naturalnie, w odmianach, używać synonimów).
Ważne jest to, aby takie teksty w ogóle powstały. W zależności od tego, jakie będzie ich umiejscowienie i styczność użytkowników z nimi, trzeba zadbać o ich jakość i wartość merytoryczną. Szczególnie pod mobile należy zastanowić się, gdzie je umieścić, gdyż na stronie np. z produktami, dodawanie na samej górze długiego tekstu, powoduje to, że użytkownik musi długo scrollować, aby zobaczyć produkty.
Zawsze warto mieć na uwadze głównie użyteczność danej strony i to jak przyjazna będzie dla użytkowników.
3. Czym jest ALT tag w HTML?
Jest to alternatywny opis obrazka, który pojawia się wtedy, kiedy z jakichś powodów sam obrazek nie jest wyświetlony na stronie (np. jest za duży). Wtedy użytkownik zobaczy właśnie opis, który mówi, co znajduje się na obrazku. Często takie zjawisko występuje podczas przeglądania mailingów – klient pocztowy (Gmail, Outlook, itp.) może blokować wyświetlanie za ciężkich zdjęć/obrazków.
Widać wtedy, właśnie zamiast obrazka, opis ALT. Google i inne wyszukiwarki nie potrafią jeszcze tak dobrze analizować zdjęć, stąd też warto im pomóc przy pomocy ALT-ów. I w tych opisach ALT należy dodawać słowo kluczowe, dopasowane do tego, co znajduje się na obrazku. To pomaga pozycjonować obrazki w wynikach graficznych Google.
4. Czy da się stworzyć skutecznego bloga, w przypadku oferty B2B skierowanej do różnych branż?
Nie jest to na pewno proste, ale możliwe. Zawsze znajdą się takie pytania, na które potencjalny klient chciałby znaleźć odpowiedź, gdy decyduje o wyborze produktu/usługi B2B.
Pomysły na takie artykuły blogowe można zaczerpnąć np. z działu sprzedaży – te osoby, które mają największą styczność z klientem w pierwszej fazie zakupu, wiedzą najwięcej o tym, jak i o co pytają klienci. Na blogu można pisać (i warto) nie tylko o naszym produkcie, ale o trendach, rozwiązaniach rynkowych.
Doradzać klientom, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze. Chodzi o budowanie pozycji eksperta, doradcy. Blog ma być jednym z kanałów dotarcia do klienta w początkowej fazie zakupu, nie traktujmy go jako narzędzia, które zacznie generować samo z siebie sprzedaż.
5. Gdzie znaleźć agencję, która skupi się na budowaniu long tailu dla sklepu internetowego?
De facto sporo jest takich agencji na polskim rynku. Należy zrobić dobry research, przygotować konkretny brief z naszymi wymaganiami i oczekiwaniami, a następnie skonfrontować je z otrzymanymi ofertami.
Strategia long tailowa to niejako konieczność przy sklepach internetowych, więc agencje w większości właśnie tak pochodzić będą do pozycjonowania (choć na pewno każda agencja ma swój styl i wypracowane sposoby działania, które będą się różniły w sposobie realizacji samej usługi).
6. Czy warto pisać artykuły sygnowane nazwą naszej firmy na branżowe?
Jest to jeden ze sposobów. Kwestia tylko odpowiedniego podejścia do tych treści. Jeśli będziemy chcieli dać użytkownikom coś wartościowego – porady, trendy, informacje – to taki artykuł nie będzie potraktowany tylko jako reklama.
Tworzenie contentu na temat naszej oferty, którego celem jest sprzedaż może nie odnieść pożądanego efektu.
Przy okazji takich publikacji zdobywamy linki, które prowadzą do naszej strony. Jeśli publikujemy na wartościowych i tematycznych serwisach, wtedy wzbogacamy nasz profil linków o wartościowe linki, co sprzyja pozycjonowaniu.
7. Czy blog postawiony w subfolderze powinien być oparty o ten sam system, co sklep internetowy?
To zależy od możliwości systemu, na którym został postawiony sklep. Czasem są trudności w dodaniu do sklepu bloga postawionego np. w WordPressie. Choć to na ogół nie powinien być duży problem. To raczej kwestia integracji wizualnej ze sklepem.
Jest ona do indywidualnego rozważenia, czy chcemy, aby blog zawsze gdzieś w tle miał możliwość szybkiego przejścia do sklepu. Czy jednak chcemy się skupić na treściach i w nie do końca bezpośredni sposób podsuwać użytkownikowi możliwość zakupu.
Co do WordPressa, jest to bardzo dobry CMS, jeśli chodzi o optymalizację pod SEO. Dostępne są dodatkowe rozszerzenia, które to ułatwiają. Tak więc sam WordPress i jego możliwości są dużym atutem, co nie znaczy, że dobrze przygotowany blog na systemie sklepowym także nie spełni swojej funkcji.
8. Jak zwiększyć współczynnik konwersji na blogu prowadzonym dla firmy?
Tutaj jest bardzo dużo czynników, które mają wpływ na konwersję. Od samej treści na blogu po mechanizmy, które mają zachęcać użytkowników do przejścia na strony biznesowe z bloga. Warto zadbać o komunikaty z wyraźną zachętą do działania (CTA – sprawdź możliwości, dowiedz się więcej, skontaktuj się z nami, itd.).
Przetestować można także „reklamy” wewnątrz bloga, np. w postaci banerów, które kontekstowo umieszczone przy artykułach będą przenosić użytkownika od razu do opisywanego produktu/usługi.
Warto tworzyć materiały, które są dostępne tylko po zostawieniu maila (raporty, e-booki). Można na stronach blogowych wdrożyć czat (LiveChat, Zopim, itp.), który jest zawsze pod ręką i jeśli użytkownik ma pytanie może od razu wysłać zapytanie. Warto testować różne rozwiązania i sprawdzać, co jest najskuteczniejsze.
9. Czy warto przedstawiać te same treści w różnych formatach?
Jak najbardziej. Dzięki temu możemy pojawić się w wynikach Google z różnymi formami naszej treści. To także szansa dotarcia z nią do mediów społeczniościowych (tutaj na pewno zdjęcia, infografiki będą się sprawdzać), czy na YouTube jako video lub jako prezentacja na SlideShare.
Docieramy dzięki temu do użytkowników o różnych preferencjach – jedni wolą czytać, inni słuchać, a jeszcze inni oglądać, np. w bardzo konkretnej formie dane na infografikach.
10. Jak szybko content może przynieść konwersje?
Nie ma reguły, to zależy od rodzaju treści i czy to, co tworzymy, ma szansę zyskać popularność. Czasem zamiast skupiać się na ilości, lepiej pójść w stronę jakości. Jeden wartościowy artykuł może wygenerować większy ruch niż kilka mniej wartościowych, wtórnych treści. Ilość jest także zależna od naszych możliwości tworzenia i pomysłów na content.
Aby wspomóc działania contentowe, warto wykorzystać także promocję płatną – reklamy na Facebook, YouTube, AdWords – tam gdzie znajdują się nasi odbiorcy.
11. Czy na YouTube w opisie filmów dać odnośnik do strony firmowej?
Warto dodawać w opisach także odnośniki do naszej strony – ułatwi to użytkownikowi znalezienie produkt lub usługi, której nasz film dotyczy. To także sposób na dodatkowe linkowanie naszej strony.
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy