Explore otherproducts
8 min

Reklama Google Ads dla zielonych! Poradnik promocji w wyszukiwarce

Trudno wyobrazić sobie dzisiaj życie bez Google’a. Do wyszukiwarki sięgamy za każdym razem, gdy mamy jakieś pytanie, gdy planujemy wakacje, kupujemy prezenty dla bliskich, szukamy rozrywki na weekend czy porad zdrowotnych. Dlatego też reklama w sieci wyszukiwania to skuteczny sposób na promocję niemal dla każdego biznesu. Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz promocję za pomocą sieci reklam Google – Google Ads (kiedyś Google AdWords)? Przeczytaj nasz krótki poradnik dla zielonych!

Paulina Jóźwik
19.04.2018

Ten artykuł został zaktualizowany w listopadzie 2020 r.

Co to jest reklama Google Ads?

Google Ads to system reklamowy firmy Google, który umożliwia wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania za pomocą linków sponsorowanych (wyszukiwarka Google) oraz reklam w sieci reklamowej (strony internetowe, filmy, aplikacje).

Jeśli chodzi o reklamę w wyszukiwarce Google to jest to rodzaj reklamy PPC (ang. pay per click – płatne za kliknięcie). W praktyce oznacza to, że właściciele firm umieszczają reklamę na stronie wyników wyszukiwania i płacą wtedy, kiedy ktoś w nią kliknie.

Reklamy Google Ads są wyświetlane na podstawie słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników w Google. Wyświetlają się nad i pod organicznymi wynikami wyszukiwania i aktualnie są oznaczone pogrubionym napisem „Reklama”.

Przykład reklamy w wyszukiwarce na frazę: agencja SEO

Warto wiedzieć, że system reklamowy Google Ads działa na zasadzie aukcji, gdzie licytuje się koszt jednego kliknięcia.

Nie zawsze oferta z najwyższą stawką pojawi się na pierwszym miejscu w reklamie Google, choć wysokość deklarowanej stawki jest istotna. System bierze pod uwagę inne czynniki, takie jak: jakość reklam i strony, na którą kieruje reklama Google Ads, progi rankingu reklamy (minimalna stawka wymagana do wyświetlenia reklamy na określonej pozycji), kryteria wyszukiwania (np. lokalizacja użytkownika, czas wyszukiwania) oraz oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklam.

Na tej podstawie wyliczany jest ranking reklamy, czyli wartość używana do określenia pozycji. To od niego zależy, w którym miejscu pojawi się Twoja reklama. 

Google Ads vs. SEO – co wybrać?

Zastanawiasz się, czy lepiej używać reklamy płatnej Google Ads czy SEO?

Musisz wiedzieć dwie rzeczy:

Po pierwsze: reklama w wyszukiwarce nie zapewnia lepszych pozycji organicznych.

SEO (ang. search engine optimization) to optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki, czyli działania zmierzające do tego, aby witryna wyświetlała się na wysokich pozycjach na dane słowa kluczowe. Optymalizacja w praktyce polega na zmianach w wyglądzie serwisu – głównie w treściach i kodzie.

Po drugie: reklama w wyszukiwarce (PPC) i SEO są częścią SEM (ang. search engine marketing), czyli marketingu w wyszukiwarce.

Oba te działania warto wykorzystywać w swoich do promocji biznesu w Internecie.

Działania SEO na pewno wymagają więcej czasu, żeby uzyskać pożądane efekty. Natomiast reklama płatna (oczywiście, jeśli jest dobrze przygotowana), przynosi niemal natychmiastowe rezultaty, ponieważ działa na zasadzie wykupienia miejsca reklamowego w Google. Jednak trzeba to zrobić dobrze i ryzykuje się przepalanie budżetów na nieudane reklamy w Google Ads.

Warto pamiętać, że duże firmy mają często… duże budżety na SEO, np. na rozbudowywanie serwisów o nowe treści. Mniejszym graczom może być trudniej osiągnąć takie wyniki i nie zawsze będzie to dla nich celowe. Co można w takiej sytuacji zrobić? Właśnie dzięki Google Ads możesz szybciej przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i konkurować z większymi markami.

Na przykład na frazę: duże kwiaty doniczkowe sklep internetowy reklamuje się rozpoznawalne w całej Polsce Allegro, a obok niego mniej rozpoznawalne sklepy internetowe takie jak kwiatyidonice.pl:

Przykład reklamy w wyszukiwarce przykład na frazę: duże kwiaty doniczkowe sklep internetowy

#WSKAZÓWKA: System reklam Google Ads wskaże Ci słowa kluczowe, które „zarabiają” w Twojej branży. Po prostu inwestując w reklamę, odkryjesz, które słowa kluczowe najlepiej konwertują i będziesz mógł je wykorzystać do realizacji strategii SEO, np. poprawy treści na stronie internetowej.

Jakie są zalety korzystania z reklam Google Ads?

  • efekty z reklam są mierzalne – możesz sprawdzić, które słowa kluczowe konwertują najlepiej i przeznaczyć budżet tylko na te reklamy, które są skuteczne.
  • trafienie do grupy docelowej – możesz zaprezentować biznes i ofertę osobom, które są zainteresowane tematem i trafić do swojej grupy docelowej.
  • prezentowanie biznesu w największej wyszukiwarce – 94,88% polskich internautów korzysta z Google (wg gs.statcounter.com – marzec 2018). Za pomocą reklam Google Ads możesz pozyskiwać ruch z Google do witryny.
  • działanie lokalne i globalne – możesz targetować reklamę do osób, które szukają oferty w twoim mieście (np. lokalny fryzjer), jak i na drugim końcu świata (np. sklep internetowy).
  • łatwość edycji – możesz szybko reagować i kiedy reklama jest nieskuteczna po prostu ją wyłączyć lub poprawić.

O czym pamiętać, zanim ustawisz reklamę w Google Ads?

Po pierwsze: ustal cel reklamy w wyszukiwarce

Jeśli ustalisz cel kampanii reklamy Google Ads, łatwiej będzie Ci przygotować materiały reklamowe, takie jak treści reklamy, stronę docelową oraz dopasować słowa kluczowe, na które chcesz skierować reklamę.

Aktualnie system Google Ads ułatwia sprawę i już na samym początku tworzenia nowej kampanii proponuje 3 cele do wyboru. Są to:

  1. Sprzedaż – nastawienie na zwiększenie sprzedaży lub liczby konwersji online, w aplikacji, przez telefon lub w sklepie internetowym.
  2. Potencjalni klienci – nastawienie na zachęcanie klientów do wyrażenia zainteresowania produktami lub usługami poprzez subskrypcję newslettera albo podanie informacji kontaktowych.
  3. Ruch w wyszukiwarce – nastawienie na zachęcanie potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej witryny.

Po drugie: dobierz właściwe słowa kluczowe

Słowa kluczowe to słowa lub całe wyrażenia, które internauci wpisują w wyszukiwarkę.

Jak  dobrać słowa kluczowe?

Bądź dokładny i staraj się myśleć jak użytkownik. Np. jeśli prowadzisz sklep z gadżetami reklamowymi, możesz reklamować się na ogólną frazę: gadżety reklamowe. W ten sposób zdobędziesz więcej ruchu w witrynie, ale niekoniecznie wiele konwersji. Dlatego wykorzystaj także precyzyjniejsze i dokładne frazy związane z Twoją działalnością, np. w przypadku sklepu z gadżetami będą to: kubki z nadrukiemsmycze reklamowekalendarze reklamowe.

Uporządkuj też słowa kluczowe w kategorie. W przypadku gadżetów osobną kategoriami mogą być: gadżety kosmetycznegadżety sportowegadżety biurowe, na podstawie których stworzysz później zestawy reklam.

Skorzystaj z Planera Słów Kluczowych, czyli bezpłatnego narzędzia Google Ads, które pozwala na znalezienie właściwych słów kluczowych. 

#WSKAZÓWKA: Zanim uruchomisz kampanie reklamowe Google Ads, przeczytaj poradnik o dopasowaniu słów kluczowych w Google Ads. Dlaczego? System reklamowy pozwala na wyświetlanie reklam dla fraz o różnych dopasowaniach.

Często reklamodawcy nie mają świadomości, jak działają opcje dopasowania i wyświetlają reklamy na frazy, które nie mają nic wspólnego z ich ofertą, np. na zapytanie: szkolenia cukiernicze kraków, pojawiają się reklamy szkoleń ochrony danych osobowych i inne, zawierające słowo szkolenie.

Po trzecie: dostosuj stronę docelową połączoną z reklamą Google Ads

Strona docelowa to miejsce, gdzie trafią odbiorcy po kliknięciu reklamy. Strona docelowa jest bardzo ważna, bo wpływa na wynik jakości oraz na to, czy użytkownik skorzysta z Twojej oferty. Jeśli Twoim celem jest pozyskiwanie kontaktów i sprzedaż – szczególnie musisz zadbać o wygląd i użyteczność witryny.

O czym pamiętać, tworząc stronę docelową do reklam Google Ads?

Przede wszystkim o spójnej komunikacji. Informacje i oferta, które znajdą się na stronie docelowej, powinny odpowiadać zapytaniu użytkownika, które wpisał w Google. Jeśli tak się nie stanie – zapłacisz za kliknięcie, a potencjalny klient szybko ją opuści.

Wyobraź sobie, że szukasz szkolenia z savoir-vivre’u w biznesie w Warszawie. W reklamie widzisz atrakcyjną ceną, klikasz reklamę i zostajesz przekierowany na stronę główną firmy. Okazuje się, że na stronie widnieje kilkadziesiąt szkoleń o różnej tematyce i nie potrafisz znaleźć informacji o tym, które Cię interesowało, ani o jego cenie. To właśnie przykład źle przygotowanej strony docelowej.

A dobry przykład? Poniżej reklama na frazę: szkolenie rodo warszawa:

Po kliknięciu trafiamy na stronę dopasowaną do zapytania pod względem treści.

Fragment strony docelowej, źródło

Kolejną ważną sprawą jest poprawny adres witryny. Sprawdź, czy adres URL strony działa poprawnie. Pamiętaj również o tym, żeby kontrolować dostępność produktów w trakcie kampanii i nie kierować osób na podstronę, gdzie nie można ich już zamówić.

Strona docelowa powinna się również szybko ładować, a użytkownik nie powinien mieć problemów z nawigacją i znalezieniem najważniejszych informacji.

Po czwarte: przygotuj dobre teksty reklam Google Ads

Zanim rozpoczniesz kampanię, przygotuj wiele wersji reklamy – im więcej, tym lepiej. Niewielkie zmiany w tekście reklamy mogą mieć znaczny wpływ na współczynniki konwersji. Testując wiele odmian w tym samym czasie, możesz szybko określić, które wersje najlepiej konwertują. Możesz podzielić budżet reklamowy na mniejsze segmenty i przypisać budżety do każdej wersji reklamy.

Struktura reklamy Google Ads wymaga pisania tekstów krótkich, konkretnych i precyzyjnych.

Jak napisać treść reklamy Google Ads?

Po pierwsze: podejrzyj konkurencję i… zrób inaczej!

Niestety w trakcie przeglądania reklam w wyszukiwarce bardzo często można spotkać powielanie tych samych błędów. Właściciele firm chcąc iść na łatwiznę, podglądają konkurencję i tym samym robią te same błędy. Oczywiście nie ma nic złego w podglądaniu konkurencji – to konieczność! Warto jednak najpierw sprawdzić teksty konkurencji na dane frazy, a potem spróbować stworzyć tekst, który będzie się wyróżniał.

Najważniejszy w reklamie Google Ads jest nagłówek – to właśnie na niego zwraca uwagę na początku odbiorca. Jak go przygotować, żeby był skuteczny?

  • Pisz o korzyściach i stosuj liczby, informując o zniżce, darmowej dostawie, bonusach, ograniczonej czasowo ofercie, cenie, np. Darmowa dostawa od 99 zł, 10% rabatu na startResponsywna strona od 599 zł.
  • Odwołuj się do emocji – kreatywność tekstów reklam nie ma wpływu na pozycję wyświetlania, ale może być sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, a tym samym zwiększenie CTR. Do tego celu możesz wykorzystać przekaz nacechowany emocjami, np. tekst: Szczęśliwy pies macha ogonem, kierowany do osób zainteresowanych kupnem zabawek dla psa, zdecydowanie odróżnia się od konkurencji.
  • Wykorzystaj call to action, czyli wezwanie do działania, np. Sprawdź promocję!, Dowiedz się więcej!, Zapisz się!

 

#WSKAZÓWKA: W treści nagłówka unikaj nazwy firmy (jeśli nie reklamujesz się na brandowe słowo kluczowe). Kiedy użytkownicy szukają konkretnego produktu lub usługi, wzbudzisz ich zainteresowanie, stosując tekst, który odnosi się do zapytania.

Chcesz pozyskiwać więcej leadów ze swojej strony? Wypróbuj CallPage i umieść widget CallPage na landing page połączonych z reklamami Google Ads. Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy