7 rzeczy w cold mailingu, które prawdopodobnie robisz źle
Cold mailing nie jest łatwy, ale może stać się wartościowym źródłem pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych. Warto mieć świadomość, że przeciętny pracownik biurowy otrzymuje 121 e-maili dziennie*. W artykule przeczytasz m.in. o tym, jak sprawić, żeby odbiorcy kliknęli twoją treść, jak ich zaangażować i co zrobić, żeby teksty były atrakcyjniejsze.
7 Błędów Cold Mailingu
- Dodajesz tylko imię odbiorcy jako personalizację.
- Piszesz do przypadkowego pracownika.
- Nie przejmujesz się ilością treści. Ile napiszesz, tyle będzie.
- Nie ma dla Ciebie różnicy, z jakiego adresu mailowego wyślesz wiadomość.
- Uważasz, że nie masz czasu na budowanie relacji.
- Nie dodajesz call to action do zakończenia.
- Nie mierzysz wyników i nie wyciągasz wniosków.
Dlatego też wyróżnienie się w tym natłoku wiadomości jest nie lada wyczynem. Jeśli
wysyłasz cold maile, które nie przynoszą satysfakcjonujących efektów – przeczytaj ten artykuł. Wyróżniłam w nim 7 rzeczy, które być może robisz źle. Warto je poprawić, żeby tworzyć lepsze kampanie cold mailingowe.
Błąd 1: Dodajesz tylko imię odbiorcy jako personalizację.
Doprecyzowując: użycie imienia odbiorcy nie jest już dzisiaj wielką sztuką.
Jeśli chcesz, żeby odbiorca nie tylko otworzył Twoją wiadomość, ale jeszcze odpowiedział na nią pozytywnie – samo imię nie wystarczy, żeby uzyskać ten efekt.
Stosując tę taktykę, powodujesz, że Twój mail wygląda, jakbyś wysłał go do pięćdziesięciu innych osób. Prawdopodobnie właśnie to zrobiłeś, ale przecież nie chcesz, żeby Twój odbiorca miał tego świadomość. Gdybyś zastosował wystarczającą liczbę odpowiednich personalizacji, Twój odbiorca nie dowiedziałby się o tym.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej personalizacji zwiększasz szansę na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, a co za tym idzie – na nawiązanie relacji biznesowej. Jakich informacji możesz użyć do lepszej personalizacji?
Będą to np.: lokalizacja, czy informacja o zainteresowaniach odbiorcy. Skąd wziąć takie informacje? Zanim wyślesz maila, zrób dobry research na temat odbiorcy.
Błąd 2: Piszesz do przypadkowego pracownika.
Przykładowo: jeśli osoba, z którą chciałbyś nawiązać kontakt to dyrektor sprzedaży, nie kieruj cold maila do osoby odpowiedzialnej za przeprowadzanie rekrutacji!
To niestety się zdarza i wynika np. z niewystarczającego researchu. Jeśli z nadzieją liczysz, iż wiadomość zostanie przekierowana do właściwego odbiorcy – muszę Ci powiedzieć, że szansa jest niewielka.
Tylko w nielicznych przypadkach ta historia zakończy się happy endem.
Dlatego pamiętaj – research w działaniach cold mailowych to rzecz święta. Dobrze wykonany, wpływa na wyniki całej kampanii, ponieważ trafiasz wtedy do odpowiedniej osoby. O to przecież chodzi w cold mailingu.
Błąd 3: Nie przejmujesz się ilością treści. Ile napiszesz, tyle będzie.
Sprawa nie jest taka prosta i jednoznaczna jak mogłoby się wydawać. Długość wiadomości musi być bowiem idealnie wyważona. Z jednej strony, jeśli jej objętość będzie przywodziła na myśl esej lub epopeję narodową, nikt przez nią nie przebrnie.
Z drugiej strony, mail powinien być konkretny i jasno wyjaśniać cel. Dlatego nie zawsze wystarczające będą tylko 3 zdania. Pisząc cold maila, skup się na najważniejszych informacjach, które chcesz pokazać.
Wszystko, co wykracza poza te informacje – po prostu usuwaj. Pamiętaj, że ilość tekstu nie świadczy o Twoim profesjonalizmie, ale przede wszystkim jakość, czyli przekazanie konkretnych rzeczy bez zbędnego lania wody. Zwięzły i konkretny mail świadczy również o tym, że szanujesz czas osoby po drugiej stronie, a to bardzo ważne.
Nie istnieje jedna, sprawdzona recepta na długość treści w cold mailu – liczy się wyczucie i testowanie. Więc jeśli widzisz, że na Twoje wiadomości odpowiada niewiele osób, sprawdź czy przypadkiem nie były za długie. Następną wiadomość postaraj się skrócić np. o połowę.
Przeczytaj: Jak napisać cold maila, na którego KAŻDY odpowie.
Błąd 4: Nie ma dla Ciebie różnicy, z jakiego adresu mailowego wyślesz wiadomość.
Komunikacja w Internecie daje Ci pozorną swobodę bycia anonimowym. Nieuniknionym więc skutkiem tego, jak i naturalnym odruchem, jest ograniczenie zaufania wobec każdego, kogo wcześniej nie miałeś okazji poznać osobiście.
Dlaczego więc Twój odbiorca miałby otwierać wiadomość od nieznajomego, w przypadku, gdy adres brzmi mało wiarygodnie? Dlatego warto zadbaj o to, żeby adres, z którego wysyłasz wiadomość, wyglądał dobrze, np. zawierał nazwę domeny Twojej firmy (maria[at]callpage.pl).
Błąd 5: Uważasz, że nie masz czasu na budowanie relacji.
Ideą cold mailingu nie jest, nigdy nie była i, jestem pewna, nigdy nie będzie sprzedaż bezpośrednia. Teoretycznie jest to powszechnie znana prawda.
Za każdym razem, gdy dostaję cold maila, który wprost próbuje mi coś sprzedać, moje zaskoczenie jest coraz większe. Jako osoba zawodowo na co dzień zajmująca się cold mailingiem jestem wyjątkowo wyczulona na każdy jego aspekt.
Traktuj cold maila jako pierwszy krok do nawiązania relacji z potencjalnym klientem. Jeśli od pierwszego zdania będziesz namawiał do kupowania Twojego produktu lub usługi – odbiorca nie zareaguje, pomyśli o Twojej firmie źle albo oznaczy Twoją wiadomość, jako spam. Czy naprawdę chcesz uzyskać taką reakcję?
Błąd 6: Nie dodajesz call to action do zakończenia.
CTA, czyli Call to action (wezwanie do działania), może przynieść prawdopodobnie tyle samo pożytku, co i szkody. Dlaczego?
- Po pierwsze: brak konkretnego CTA powoduje, że odbiorca nie ma zielonego pojęcia, czego od niego oczekujesz. Pamiętaj, że jego zadaniem nie jest domyślanie się i zgadywanie, co powinien zrobić.
- Po drugie: więcej niż jedno CTA powoduje u odbiorcy kompletny mętlik w głowie, przez co albo otrzymasz odpowiedź nie na to pytanie, na które oczekiwałeś albo co gorsza – w ogóle nie dostaniesz odpowiedzi.
Co zatem powinieneś zrobić? Po raz kolejny – skup się na jednym celu, który chcesz osiągnąć. Np. ustal, że Twoim celem będzie zaproszenie odbiorcy do rozmowy telefonicznej. W takiej sytuacji na zakończenie zapytaj odbiorcę wprost, czy jest tym zainteresowany, np. Kiedy znajdzie Pani dla mnie czas na krótką rozmowę telefoniczną?
Błąd 7: Nie mierzysz wyników i nie wyciągasz wniosków.
Wynik każdego działania, jakie wykonujesz w trakcie kampanii cold mailingowej, jest bardzo ważny. Mówi wprost, co robisz dobrze, a co powinieneś jeszcze poprawić.
Nawet jeśli to jednorazowa akcja i nie będzie już kontynuowana, najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest niemierzenie wyników. Na te wskaźniki powinieneś zwrócić uwagę:
- Open Rate
- Response Rate
- Positive Response Rate
- Customer per SQL
Podsumowanie.
Nie traktuj powyższych wskazówek, jako wytykania błędów. Pamiętaj, że działania cold mailowe wymagają ciągłego testowania, udoskonalania i pracy. Ponadto, po to są błędy, żeby je można było naprawiać i wyciągać wnioski na przyszłość. Tylko w taki sposób każda kolejna kampania cold mailingowa będzie przynosiła efekty dla Twojej firmy.
* źródło danych na początku tekstu: DMR.
Cold mailing to nie wszystko – generuj wartośiowe leady ze swojej strony korzystając z CallPage! Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!
Sprawdź inne artykuły
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy