Skuteczny marketing: 10 sprawdzonych metod
Co zrobić, żeby dział marketingu przynosił realne korzyści biznesowe? Jak usprawnić jego pracę? Skuteczny marketing to nie czarna magia. Przygotowałem zestawienie 9 metod, które wykorzystuję w swojej codziennej pracy w CallPage. Jeśli chcesz, żeby marketing w Twojej firmie był skuteczny, ten artykuł jest dla ciebie!
10 Zasad Treści w Content Marketingu
- Ustal jasne cele i KPI dla działu marketingu.
- Kontroluj i wykorzystuj wszystkie liczby.
- Nie pozwól działowi marketingu na rozproszenie.
- Usprawnij zarządzanie projektami marketingowymi.
- Usprawnij zarządzanie procesami marketingowymi.
- Analizuj każdy projekt i wyciągaj z niego wnioski.
- Pilnuj i dbaj o współczynnik konwersji.
- Pamiętaj o dopasowaniu Call to action.
- Szukaj przyjaciół i partnerów do współpracy.
Skuteczny marketing krok po kroku:
Wszystkie wskazówki na temat skutecznego marketingu w internecie, które dzisiaj zaprezentuję, są oparte na doświadczeniu, które zdobyliśmy w CallPage. Pamiętaj, że nie wszystko może zadziałać tak samo w przypadku twojego biznesu. Mam jednak nadzieję, że znajdziesz na liście coś, co cię zainspiruje do działania. Oto przepis na skuteczny marketing.
1. Ustal jasne cele i KPI dla działu marketingu.
Często zdarza się, że firmy nie do końca rozumieją, po co w ogóle istnieje dział marketingu. Marketing bywa postrzegany jako działka, która generuje koszty – coś, co nie przynosi kasy, ale musi być, bo wszyscy inni to robią. Skuteczny marketing to dla niektórych jedynie frazes, a nie cel do osiągnięcia.
Dlatego zachęcam do znalezienia odpowiedzi na pytania: Po co istnieje dział marketingu w twojej firmie? Czy wierzysz w skuteczny marketing?
W CallPage udało nam się odpowiedzieć na te pytania dzięki Piotrowi Zaniewiczowi z RightHello, który powiedział kiedyś takie zdanie: „Jeśli dział handlowy musi domykać deale, to dział marketingu ma za zadanie je otwierać”.
Oznacza to, że zadaniem naszego działu marketingu i celem skutecznego marketingu jest:
- pozyskanie kontaktu
- praca z leadem, zanim zostanie przekazany do działu sprzedaży (sales qualified lead)
Dzięki temu, że odpowiedzieliśmy sobie na to pytanie, mogliśmy łatwiej wyznaczyć odpowiednie KPI skutecznego marketingu, czyli:
- KPI dla marketingu to dostarczyć jak najwięcej istotnych nowych kontaktów na początek lejka sprzedażowego.
- KPI dla sprzedaży to jak najwięcej domkniętych dealów.
2. Kontroluj i wykorzystuj wszystkie liczby.
Jeśli chcesz, żeby twój marketing internetowy był skuteczny i rozwijał się dynamicznie, musisz zbierać dużo danych. W obecnych czasach znajdziesz wiele narzędzi, które to umożliwiają. Nie chodzi jednak tylko o samo zbieranie danych. Aby robić skuteczny marketing w internecie, musisz te dane także na bieżąco analizować.
Trzy kroki, które możesz wykonać na początek drogi do skutecznego marketingu:
- Patrz na liczby.
- Staraj się wyciągnąć wnioski.
- Wprowadzaj zmiany na podstawie wniosków.
- Testuj.
W naszej firmie do analizy danych wykorzystujemy m.in. Hubspota.
Za jego pomocą analizujemy liczbę wizyt, kontaktów, wzrosty lub spadki (ruchu/kontaktów), liczbę leadów, które zmieniły się w klientów, skuteczność landing page’y, współczynnik konwersji, źródła pozyskania klientów, liczbę kontaktów, które znajdują się w procesie sprzedażowym itd. Takie narzędzie jest niezbędne, jeśli chcesz realizować skuteczny marketing w internecie.
Ja staram się zaglądać do danych codziennie, stojąc w korkach w drodze do pracy 😉
Inne narzędzia, które możesz wykorzystać oprócz Hubspota:
- SalesManago: oferuje darmową wersję.
- InfusionSoft by Keap 64$/ms
Sprawdź, jak pozyskać 900 nowych leadów, dzięki content marketingowi!
3. Nie pozwól działowi marketingu na rozproszenie.
Warto zadbać o to, żeby twój dział marketingu nie stracił skupienia na celu i nie rozpraszał się. Tylko tak będzie w stanie dowozić skuteczny marketing. Marketingowcy mają bardzo dużo zadań „miękkich”, których nie sposób zmierzyć, a co za tym idzie, wyznaczyć dla nich KPI.
Przykładowe zadania: przygotować stoisko na konferencję, poprawić literówkę na stronie, przygotować nowe wizytówki, rebranding itd.
To naprawdę dużo rzeczy na raz do ogarnięcia! Cześć z nich jest oczywiście ważna np. dla budowania wizerunku firmy, ale niektóre sprawiają, że pracownicy rozpraszają się, a to oddala ich od realizacji celu biznesowego. I skuteczny marketing w internecie pozostaje tylko marzeniem 😉
Co można zrobić, żeby panować nad skupieniem?
Do tego celu mamy w firmie specjalną tablicę z wynikami, którą odświeżamy codziennie. W zależności od działu wypisujemy na niej cele np. liczbę leadów, którą musimy oddać do działu sprzedaży. Każdego dnia weryfikujemy to, czy zmierzamy do jego realizacji.
Co nam to daje?
- Po pierwsze: cała firma widzi, co robi dział marketingu.
- Po drugie: codziennie trzymamy rękę na pulsie.
- Po trzecie (najważniejsze!): to dla nas motywacja do realizacji celów.
Pomysł na stworzenie takiej tablicy podrzucił nam Bartosz Majewski – dzięki! 🙂
Przeczytaj również: 60 wskazówek marketingowych z Konferencji Marketing Maraton.
4. Usprawnij zarządzanie projektami marketingowymi.
Nie ma nic gorszego niż sytuacja, gdy ludzie nie wiedzą, co mają dokładnie robić, jakie są ich zadania i cele. To przepis na pozornie skuteczny marketing, który tak naprawdę nie jest skuteczny.
Dlatego warto rozpisywać dokładnie plan na wszystkie działania marketingowe.
My wykorzystujemy do tego celu Trello – narzędzia do planowania zadań.
Za jego pomocą rozpisujemy wszystkie szczegóły każdego projektu m.in.: co trzeba zrobić, kto jest odpowiedzialny za każde zadanie, jakie są KPI, jakie narzędzie wykorzystamy itd. Skuteczny marketing w internecie opiera się na metodycznym, dobrze zaplanowanym działaniu.
Bez względu na to, czy jest to kampania na FB, webinar, przygotowanie ebooka, napisanie artykułu, wysyłka newslettera, czy cold mailing. Każde działanie ma swoje miejsce na tablicy w Trello.
Nie muszę chyba dodawać, jak bardzo usprawnia to naszą pracę? 😉
5. Usprawnij zarządzanie procesami marketingowymi.
Na każdy skuteczny projekt marketingowy składają się mniej więcej podobne punkty, np. niezależnie czy potrzebujesz posta na Facebooka, ebooka, newslettera, zawsze pojawi się punkt pt. „Przygotowanie grafik”.
Przygotowanie grafiki staje się wtedy problemem do rozwiązania.
Żeby osiągnąć cel „skuteczny marketing” i nie marnować czasu na zbędne ustalenia, warto przygotować schematy działań do powtarzalnych procesów. Dzięki temu praca będzie się odbywała sprawniej i w miarę automatycznie.
W CallPage używamy do tego również tablic w Trello, gdzie rozkładamy każdy proces na czynniki pierwsze. To skuteczny marketing w praktyce.
Na przykład, jeśli potrzebujemy grafiki, wypełniamy brief, opisując wszystkie potrzebne rzeczy (copy, screeny z przykładami, inspiracje, kolory itd.).
Proces dzielimy na etapy: Backlog, In work, Check feedback i upragnione Done.
Grafik od razu otrzymuje powiadomienie o nowym zadaniu wraz z dokładnym opisem. Przy dużej skali działania jest to bardzo pomocne, nie musimy tłumaczyć każdego pojedynczego zadania, dopytywać, kiedy grafika będzie gotowa, bo wszystko jest z góry dokładnie opisane i dostępne dla wszystkich pracowników.
6. Analizuj każdy projekt i wyciągaj z niego wnioski.
Analiza każdego projektu jest potrzebna, żeby podejmować właściwe decyzje biznesowe. To podstawa skutecznego marketingu.
Sprawdzaj, co się udało i to, co się nie udało – raz na miesiąc lub raz na kwartał.
W CallPage stosujemy do tego specjalny plik w Excelu, gdzie podliczamy ROI i przygotowujemy listę działań do wykonania.
Np. dla kampanii cold mailingowych analizujemy:
- ROI,
- źródła pozyskania,
- liczbę pozyskanych kontaktów,
- miejsce leadów na lejku sprzedażowych,
- wydatki,
- przychód,
- średnia faktura.
Sprawdzamy, czy dane działania opłacają się, czy nie. Jeśli się opłacają – zastanawiamy się, co możemy zrobić lepiej, żeby zwiększyć skalę i utrzymać pozytywne ROI? Jeśli się nie opłacają – weryfikujemy, dlaczego tak się dzieje i co możemy zrobić, żeby to zmienić. Skuteczny marketing opiera się także na decyzjach o tym, jakich działań już nie podejmować.
Do tego dopisujemy zawsze listę TO DO, czyli konkretne rzeczy do zrobienia, żeby dążyć do polepszenia wyników. To bardzo ważne, żeby nie zostawiać wniosków bez planu na dalsze działania.
Marketingowcy bywają optymistami. Takie zestawienia uczą obiektywizmu i wyznaczania realnych celów.
7. Pilnuj i dbaj o współczynnik konwersji.
Dlaczego to takie ważne w walce o skuteczny marketing internetowy? Przejdę od razu do przykładu dwóch landing page’y przygotowanych w ramach naszego wydarzenia Online Marketing Maraton.
- Pierwszy landing był przygotowany w marcu 2017 i uzyskał konwersję 18,41% (31,053 odsłon strony).
- Drugi landing page z września miał konwersję: 40,99% (20,340 odsłon strony).
Przeanalizowaliśmy wyniki pierwszej edycji Maratonu, wyciągnęliśmy wnioski, a przy kolejnej edycji ulepszyliśmy stronę.
Elementy, które wpłynęły na konwersję:
- To jak wygląda strona i co jest na niej prezentowane.
- Jaki ruch i grupa docelowa jest kierowana na stronę.
Przy mniejszym ruchu udało się uzyskać większą konwersję. Oznacza to mniej budżetu na reklamę, ale lepsze wyniki. Można? Można! I to właśnie jest skuteczny marketing w internecie.
Przeczytaj również: 6 błędów, które zabijają konwersję na stronie internetowej.
8. Pamiętaj o dopasowaniu call to action.
Bardzo często ludzie robią fajne projekty, ale nie przynoszą one oczekiwanych efektów.
W CallPage mieliśmy taki przypadek. Przygotowaliśmy case study na bloga, na temat tego, jak udało nam się pozyskać 600 000 zł w tydzień. Artykuł wygenerował niemal 7 000 odsłon i 500 udostępnień bez wsparacia reklamy. Skuteczny marketing? Ten wpis wygenerował nam tylko 7 nowych kontaktów.
Dla porównania inne wpisy o podobnej liczbie odsłon, potrafią wygenerować od 40 nowych kontaktów.
Dlaczego w przypadku case study uzyskaliśmy kiepski wynik?
Na końcu artykułu umieściliśmy CTA, zachęcające do wypróbowania naszego narzędzia. Błąd polegał na tym, że mogliśmy zaproponować najpierw np. zapis na wydarzenie/webinar, może ebooka, żeby zdobyć kontakt do „podgrzania”, a nie od razu nakłaniać do testów wtyczki. Tutaj skuteczny marketing równałby się lead nurturingowi.
Przykład CTA do artykułu.
Staraj się zawsze dopasować CTA do grupy docelowej i kontekstu, po to, żeby nie tracić okazji do zdobywania nowych kontaktów. Pamiętaj o stosowaniu zasady psychologii kolorów w marketingu.
9. Szukaj przyjaciół i partnerów do współpracy.
To mogą być firmy działające w podobnej branży, ale z którymi bezpośrednio nie konkurujesz. Razem możecie robić skuteczny marketing.
A co dokładnie możesz z nimi zrobić?
- Wpisy gościnne na blog,
- Wspólne webinary,
- Komentarze do ebooka, raportu, white papers,
- Patronaty medialne.
Pamiętaj, że dział marketingu nie istnieje po to, żeby tworzyć wizytówki i kolejne posty na Facebooku. Skuteczny marketing istnieje po to, żeby przynosić korzyści biznesowe. Dlatego tak ważne jest testowanie i wypracowanie schematów, które ułatwiają pracę.
Ale czasami też trzeba wyjść poza wzorce, do których jesteśmy przyzwyczajeni, po to, żeby dążyć do realizacji celów.
Szukasz sposobów na skuteczny marketing i poprawienie liczby generowanych kontaktów? Wypróbuj CallPage. Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!
Autor tekstu: Sergey Butko
Digital Marketer, współtwórca CallPage i Certifier (infrastruktura do zarządzania cyfrowymi certyfikatami). Uczęstnik listy Forbes 30 Under 30 Europe. Doświadczenie i wiedze zdobywał realizując projekty marketingowe w firmach konsultingowych oraz tworząc strony internetowe po godzinach. Pasjonuje się optymalizacją współczynnika konwersji i inteligentnymi sposobami na generacje leadów.
Sprawdź również:
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy