Explore otherproducts
9 min

Buduj zaufanie! 10 pomysłów na social proof na stronie firmowej

Tę taktykę stosują najwięksi giganci. Booking, Amazon, Zalando i inni. Mowa o social proof, czyli tzw. dowodzie społecznym. Za pomocą social proof zachęcają klientów do kolejnych zakupów. Jak możesz zastosować social proof w Twoim biznesie? Podstawowym miejscem, w którym warto zacząć budować zaufanie odbiorców, jest strona internetowa. W tym artykule pokażę Ci 10 pomysłów do wykorzystania social proof w Twojej witrynie. Ten artykuł został zaktualizowany w grudniu 2020 r.

Sergey Butko
09.05.2018

Co to jest social proof – definicja

Wyobraź sobie, że nagle znajdujesz się w obcym mieście na ulicy pełnej kawiarni i chcesz się napić kawy. Nie masz telefonu. Którą kawiarnię wybierzesz? Prawdopodobnie zerkniesz przez szybę i sprawdzisz, gdzie najwięcej ludzi popija małą czarną.

A jeśli będziesz miał telefon, przeczytasz recenzje na TripAdvisor i wejdziesz do miejsca z największą liczbą pozytywnych opinii. Tak właśnie działa social proof. 

Social proof (społeczny dowód słuszności) to zjawisko psychologiczne, polegające na tym, że ludzie przejmują działania innych w celu odzwierciedlenia prawidłowego zachowania w danej sytuacji. 

Mówiąc prościej, często w sytuacjach, w których nie jesteśmy pewni, jaką decyzję podjąć, zakładamy, że ludzie wokół nas (np. eksperci czy znajomi) mają większą wiedzę na temat tego, co należy zrobić. Dlatego też posługujemy się ich opinią do podjęcia decyzji.

Social proof – statystyki

  • 91% millenialsów ceni opinie w internecie tak samo jak rekomendacje przyjaciół i rodziny (źródło).
  • 87% decyzji o zakupie rozpoczyna się od researchu w Internecie przed dokonaniem zakupu (źródło).
  • Jedna dobra recenzja może zwiększyć konwersję o 10%! (źródło)
  • Kupujący wymagają średnio 40 recenzji online, zanim uwierzą, że rating firmy w postaci gwiazdek jest wiarygodny (źródło).
  • Treści od influencerów zdobywają ponad 8-krotnie więcej zaangażowania, niż wynosi wskaźnik zaangażowania treści udostępnianych bezpośrednio przez marki, zwłaszcza wśród młodszych millenialsów (źródło).
  • Prawdopodobieństwo zakupu wzrasta o 15%, gdy opinie są pisane przez zweryfikowanego klienta, a nie przypadkową osobę (źródło).
    Recenzje udostępniane na Twitterze mogą zwiększyć sprzedaż w sklepach e-commerce średnio o 6,46% (źródło).

Jak social proof ma się do strony internetowej?

Social proof na stronie internetowej to wszystkie elementy, które wzbudzają zaufanie wśród odbiorców i potwierdzają jakość usług lub produktów, które oferujesz. 

Dlaczego warto wykorzystać społeczne dowody słuszności na stronie www? Odpowiedź jest prosta. Konsumenci podczas zakupów biorą pod uwagę opinie i rekomendacje innych, co potwierdzają również badania. 

50% polskich konsumentów uważa, że opinie o sklepie wpływają na jego wiarygodność. To dane zebrane w ramach raportu”E-commerce w Polsce 2017″. Raport ten potwierdza również, że opinie na forach, w mediach społecznościowych oraz polecenia znajomych są istotnym czynnikiem przy wyborze sklepu. 
Badanie „Customer Listening. Dlaczego warto słuchać klientów?” pokazało, że podczas procesu zakupowego konsumenci najbardziej ufają opiniom bliskich (45%), następnie ekspertom w danej dziedzinie (27%), internautom (15%), znanym osobom np. blogerom lub dziennikarzom (13%).

#WARTO WIEDZIEĆ: Social proof zostało spopularyzowane przez psychologa Roberta Caldiniego. W książce „Wywieranie wpływu na ludzi” sklasyfikował dowód społeczny, jako jedną z 6 zasad wywierania wpływu.

Jakie elementy dodać na stronę?

Strona internetowa to wizytówka firmy, która pracuje 24 godziny na dobę. Dobra strona firmowa to taka, która dostarcza odwiedzającym oczekiwanych informacji o firmie i produktach lub usługach, pokazuje korzyści istotne dla potencjalnych klientów, a także pozwala wygodnie skorzystać z oferty.

Co więcej, żeby osoby odwiedzające stronę podjęły decyzję zakupową lub zdecydowały się na kontakt z firmą, strona firmowa musi wzbudzać zaufanie. To zaufanie można budować właśnie za pomocą społecznych dowodów słuszności. 

10 elementów w postaci social proof, które warto umieścić na stronie, aby budować zaufanie u klientów:

2. Gdzie szukać inspiracji do tworzenia treści?

Content musi być dopasowany do naszej grupy odbiorców. Często są to pracownicy działu handlowego, dyrektorzy i menedżerowie, którzy szukają konkretnych informacji i odpowiedzi na konkretne pytania.

  • Kontakt i wywiady z konsumentami – obecni klienci to skarbnica wiedzy. Spotkania biznesowe, rozmowy, ankiety pomogą nam w przygotowaniu listy tematów. Każdy z nich może opowiedzieć o tym, jakie procesy należy usprawnić, w jakich obszarach brakuje wiedzy lub zasobów. Czasami klienci po prostu nie posiadają odpowiedniej dokumentacji do sprawnego korzystania z oferowanych przez nas narzędzi. Wystarczy więc słuchać, obserwować i notować.

Przykład ankiety dla klientów, źródło: CoffeDesk 

  • BOK – kolejne miejsce, w którym można zebrać masę informacji. Wystarczy przejrzeć rozmowy pod kątem tego, o co najczęściej pytają klienci, czego szukają, jakiej pomocy potrzebują. Gdy poznasz te problemy, w łatwy sposób przygotujesz odpowiednie treści.
  • Profesjonalne narzędzia, np. PublBox – to i jemu podobne narzędzia może być  pomocne w planowaniu działań contentowych, szczególnie w obsłudze profilów w social media. Dzięki PublBox możesz korzystać z 2000+ gotowych postów w 6 językach, dokładnie zaplanować swoje działania i publikować wpisy z wyprzedzeniem, obsługując jednocześnie wiele kont w różnych serwisach. 
  • Google Trends – darmowy serwisGoogle udostępniający informacje na temat ilości, pochodzenia, zależności od czasu i głównych regionów zapytań kierowanych dowyszukiwarki Google. Za pomocą tego narzędzia sprawdzisz, czy dane zagadnienie jest aktualnie popularne i czy warto np. napisać na jego temat artykuł na bloga.
  • Grupy branżowe na Facebooku oraz LinkedIn – będąc aktywnym członkiem takich grup, można wyłapać, na jakie tematy toczą się rozmowy. Wtedy, na podstawie zapytań użytkowników, można rozpocząć tworzenie contentu.
  • Quora – czyli największy serwis Q&A, gdzie znajdują się pytania zadawane przez internautów oraz odpowiedzi ekspertów. Quora podaje liczbę wyświetleń danego tematu oraz liczbę osób obserwujących dane pytanie. 

Zbieraj referencje od klientów i zamieszczaj je na stronie. Możesz je zaprezentować w formie krótkich cytatów, a dla bardziej wymagających przygotować opinie w formie screenów dokumentów (takich z podpisem i pieczątką). Każdy z tych sposobów podniesie wiarygodność i wzbudzi zaufanie osób odwiedzających Twoją stronę firmową.

2. Opinie influencerów

Każda branża ma swoich influencerów, czyli osoby wpływowe, które prowadzą blogi, konta w mediach społecznościowych, wypowiadają się w mediach i mają zaangażowaną społeczność. Takie osoby są liderami opinii i mogą wpływać na decyzje swoich odbiorców.

Jeśli masz kontakt z influncerami, możesz poprosić ich o opinie lub zaproponować testy Twojego produktu/usługi w zamian za recenzję, którą później umieścisz na stronie. Będzie to bardzo dobry sposób na wykorzystanie social proof.

3. Logo firm i partnerów, z którymi współpracujesz

Co myślisz, kiedy widzisz na jakiejś stronie logo popularnej firmy np. Coca-Coli, czy Microsoftu? Takie logo sugeruje Ci to, że ta firma musi być dobra, skoro z jej usług skorzystały inne, rozpoznawalne marki. To też social proof.

Nie bez przyczyny mówi się o tym, że obraz może zastąpić 1000 słów. Tak jest dokładnie w tym przypadku. Dla potencjalnych klientów to dowód, że warto ci zaufać, tak jak zrobiły to inne firmy.

4. Nagrody i wyróżnienia

Jak przekonać odwiedzającego stronę, że robisz dobrą robotę? Pochwal się nagrodami i wyróżnieniami, które otrzymałeś. 

Oczywiście pamiętaj, żeby potwierdzały one jakość oferowanych na stronie firmowej produktów lub świadczonych usług. Tego typu informacje uwiarygodnią Twój biznes w oczach potencjalnych klientów. Social proof w najlepszym wydaniu.

5. Case studies, infografiki, raporty, portfolio

Dzielenie się wiedzą przyciąga potencjalnych klientów oraz przede wszystkim buduje wizerunek eksperta. Warto poświęcić czas i przygotować case study zastosowania Twojego produktu (w formie tekstowej lub wideo), infografikę dotyczącą świadczonych usług lub merytoryczny raport branżowy.

Publikując wartościowe treści, przekonasz odwiedzających stronę, że masz wiedzę i wiesz, jak z niej dobrze korzystać. Dla potencjalnego klienta to ważny argument w procesie dokonywania decyzji zakupowej. Także twórz case study i wykorzystuj ten rodzaj social proof.

6. Znaki jakości i certyfikaty

Ten element jest szczególnie ważny w przypadku stron firmowych promujących produkty o znaczącej wartości lub usługi obarczone pewnym ryzykiem. Znaki jakości wykonania produktu oraz certyfikaty potwierdzające kompetencje firmy w danej dziedzinie, zmniejszają obawy klientów.

Jeśli możesz pochwalić się oficjalnym znakiem jakości, koniecznie zamieść go na swojej stronie firmowej.

7. Liczby, liczby i jeszcze raz liczby

Od ilu lat działasz na rynku? Ilu klientów miałeś do tej pory? Jak dużo zrealizowałeś projektów? Ile subskrybentów zapisało się do Twojego newslettera? Za każdym z tych pytań stoi odpowiedź w postaci konkretnej liczby, którą warto wyeksponować na stronie internetowej. To też jest social proof.

8. Social media jako social proof

Niektóre firmy nie prowadzą bloga ani nie zamieszczają aktualności na stronie firmowej. Chcą jednak, aby ich potencjalni lub obecni klienci byli na bieżąco z działalnością firmy. W tym celu wykorzystują media społecznościowe, a linki do swoich profili zamieszczają w widocznym miejscu na stronie firmowej.

Jeśli chcesz pokazać aktualności z firmy za pomocą profili w social mediach, dodaj na swojej stronie przyciski do kont firmowych na Facebooku, Twitterze czy LinkedInie.

9. User generated content

Ludzie lubią czuć się wyróżnieni. Dlatego warto wykorzystać user generated content, czyli treści tworzone przez klientów do potwierdzenia jakości usług czy produktów. Na przykład, jeśli sprzedajesz ubrania, zachęcaj klientów do przesyłania zdjęć, gdzie widać stylizacje z użyciem Twoich produktów.

Taka forma promocji i social proof może sprawdzić się lepiej niż zdjęcia z udziałem profesjonalnych modeli, ponieważ pokażesz zwykłych ludzi, podobnych do innych klientów. 

10. Dane kontaktowe jako social proof

To absolutny must have. Dane kontaktowe to jedna z najczęściej poszukiwanych informacji na stronach firmowych. Aż 55% osób twierdzi, że brak danych kontaktowych na stronie internetowej zmniejsza wiarygodność firmy (wg B2B Web Usability Report). 

Jeśli nie chcesz wzbudzić podejrzeń potencjalnych klientów, koniecznie zamieść na stronie: adres email, numer telefonu oraz adres siedziby firmy lub dodatkowo możliwość zamawiania telefonicznej rozmowy zwrotnej.

Jeśli sprzedajesz produkty w sklepie stacjonarnym lub przyjmujesz klientów w siedzibie firmy, dobrą praktyką jest zamieszczenie na stronie internetowej mapki dojazdu. Dobrze jest również podać pełną nazwę firmy, REGON i NIP, aby klient mógł zweryfikować wiarygodność firmy.

Czy Twoja strona firmowa zawiera wszystkie przedstawione elementy? Jeśli jeszcze nie, czas to zmienić! Zaufanie i wiarygodność to podstawa dobrego biznesu.

CallPage zwiększa konwersję ze strony internetowej m.in. dzięki wykorzsytaniu social proof w popupie na Twoim www! Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 14 dni!

Autor tekstu: Sergey Butko 
Digital Marketer, współtwórca CallPage i Certifier (infrastruktura do zarządzania cyfrowymi certyfikatami). Uczęstnik listy Forbes 30 Under 30 Europe. Doświadczenie i wiedze zdobywał realizując projekty marketingowe w firmach konsultingowych oraz tworząc strony internetowe po godzinach. Pasjonuje się optymalizacją współczynnika konwersji i inteligentnymi sposobami na generacje leadów.

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy