Trendy w marketingu na 2018 rok, czyli wygraj wyścig o klienta
Jakie trendy w marketingu będą obowiązywały w 2018 roku? Na pewno przeczytałeś już kilka podsumowań trendów. Zazwyczaj w tego typu tekstach autorzy fiksują się na tzw. buzzwordach np. na sztucznej inteligencji, wirtualnej rzeczywistości (VR), czy rzeczywistości rozszerzonej (AR). Tymczasem często są to technologie, na które mogą sobie pozwolić tylko duże firmy (i najczęściej to właśnie one je aktualnie wykorzystują).
5 Trendów w Marketingu 2018
Technologie te są rozwijane i wykorzystywane w mniejszym lub większym stopniu w ramach np. chatbotów, automatyzacji itd. W artykule przygotowałem dla Ciebie listę aktywności marketingowych, które możesz wykorzystać w 2018 roku.
Szczególnie jeśli do tej pory ich nie wykorzystywałeś. Co więcej, nie będą one przedsięwzięciem na miarę wdrażania wirtualnej rzeczywistości do strategii firmy. Skupię się na rzeczach do wykorzystania dla każdego tu i teraz.
Trendy w marketingu 2018:
1. Marketing automation
Jak podaje Techopedia.com: marketing automation (automatyzacja marketingu) to korzystanie z oprogramowania i usług internetowych do wykonywania, zarządzania i automatyzacji zadań i procesów marketingowych.
Trend automatyzacji marketingu cały czas rośnie. Świadczą o tym m.in. miesięczne wyszukiwania w Google dotyczące frazy “marketing automation”, które w lutym 2015 r. wynosiły tylko 14 800, a dwa lata później, czyli w lutym 2017 już 44 200 zapytań (źródło: Planer słów kluczowych Google).
Wykres pokazujący wzrost wyszukiwania frazy “marketing automation” w Google na przestrzeni lat, źródło: Google Trends
Musisz wiedzieć, że automatyzacja marketingu nie polega na wdrożeniu narzędzia i pozostawienie go samemu sobie. Działania z wykorzystaniem automatyzacji wymagają pracy, udoskonalania procesów, optymalizacji i ciągłego usprawniania.
Rozwiązania marketing automation pozwalają na:
- Automatyzację procesów marketingowych i sprzedażowych.
- Budowanie ścieżki użytkowników i klientów, reagowanie na pewne wydarzenia (workflows).
- Segmentację użytkowników na podstawie danych behawioralnych.
- Zarządzanie leadami, scoring i nurturing.
- Tworzenie i analiza kampanii marketingowych.
- Tworzenie landing page’y i zarządzanie nimi.
- Synchronizacja danych i możliwość integracji z innymi narzędziami.
Zalety marketing automation:
- Usprawnienie procesów sprzedażowych i optymalizacja kosztów
Warto wiedzieć, że firmy, które korzystają z automatyzacji marketingu, do dojrzewania leadów, zyskują aż o 451% sklasyfikowanych leadów (źródło: The Annuitas Group) Natomiast firmy wykorzystujące automatyzację do zarządzania leadami odnotowują wzrost przychodów o 10% lub więcej w ciągu 6-9 miesięcy (źródło: Gartner Research).
- Zwiększenie wartości koszyków (lead nurturing, cross selling, upselling)
Leady, które biorą udział w procesie dojrzewania, generują o 47% więcej zakupów (źródło: The Annuitas Group).
- Personalizacja, czyli odpowiednia osoba w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu otrzymuje dopasowany do siebie komunikat. Np. możesz wysyłać wiadomości mailowe do osób, które dodały coś do koszyka, ale nie dokonały zakupu Robi tak np. marka Lewis – wysyłając do użytkownika maila z przypomnieniem i rabatem, zachęcającym do finalizacji zamówienia (przykład poniżej na screenie).
Przykład wykorzystania automatycznie wysyłanych maili przez markę Lewis.
Jeśli jeszcze się zastanawiasz nad wdrożeniem marketing automation pamiętaj również o tym, że 33% firm już to zrobiło, a ponad połowa miała takie plany… już w 2015 roku!
Odpowiedź na pytanie: Czy planujesz zaimplementowanie rozwiązania marketing automation?, źródło: Apteco Ltd “Trend Report Data driven marketing” (2015)
2. Cold mailing
Drugim działaniem, na które chciałbym zwrócić uwagę, jest cold mailing. Dla wielu osób cold mailing kojarzy się ze spamem. Nic bardziej mylnego! Warto mieć na uwadze, że coraz więcej firm korzysta z systemów reklamowych na Facebooku, czy z Google Adwords. Konkurencja rośnie i trudniej pozyskać uwagę potencjalnego klienta.
Cold mailing jest alternatywą dla tego typu działań, ponieważ skupia się na dotarciu do konkretnej osoby, używając do tego celu bardzo spersonalizowanej komunikacji.
Co za tym idzie, jest to skuteczny sposób na generowanie leadów sprzedażowych, szczególnie w B2B.
Poprzez dobrze zrealizowaną kampanię cold mailingową możesz nawiązać kontakt i zbudować relację ze swoim wymarzonym klientem. Maile “na zimno” pozwalają dotrzeć do dokładnie tych osób, do których chcesz dotrzeć, a potencjalny klient zyskuje prostą drogę do kontaktu z Twoją firmą.
Przykład cold maila:
źródło: Jak napisać cold maila, na którego KAŻDY odpowie?
Działania, do których możesz wykorzystać cold mailing:
- Generowania leadów sprzedażowych.
- Rekrutacja nowego pracownika.
- Pozyskiwanie partnerów biznesowych.
- Zdobycie pierwszych klientów lub testerów nowego produktu.
Dlaczego warto wykorzystać cold mailing?
- Docierasz do konkretnej osoby.
- Możesz stosować go na różnych obszarach – sprzedaż, rekrutacja, rozwój produktu itp.
- Mailing wciąż jest główną formą komunikacji biznesowej. Email jest 3 najbardziej wpływowym kanałem komunikacji w B2B, a do 2020 roku przewiduje się 3,2 mld użytkowników poczty elektronicznej!
- Powstają nowe, coraz bardziej zaawansowane narzędzia do wykorzystania w działaniach “na zimno”.
- 86% profesjonalistów w B2B preferuje email jako kanał komunikacji (źródło: HubSpot 2017).
- Dziennie wysyłane jest około 105 miliardów maili. Liczba ta urośnie do 246 przed rokiem 2020 (źródło: Email Statistic Reports 2015-2019)
JAK NAPISAĆ COLD MAILA, NA KTÓREGO KAŻDY ODPOWIE?PRZECZYTAJ
3. Chatboty
Chatboty to specjalne programy komputerowe, których zadaniem jest prowadzenie konwersacji przy użyciu języka naturalnego bądź interfejsu tekstowego. Wszystko po to, żeby wywołać wrażenie rozmowy z żywym człowiekiem.
Chatboty mogą być użyte np. na stronach internetowych jako interaktywne, wirtualne postacie, zastępujące żywych konsultantów, odpowiadając na pytania z zakresu usług i działalności danej firmy.
Jedną z przyczyn rozwoju tego trendu jest próba lojalizacji użytkowników przez takich gigantów jak Facebook i Google, po to, żeby użytkownicy spędzali w tych miejscach jeszcze więcej czasu.
Jakie są zalety korzystania z chatbotów?
- Chatboty umożliwiają kontakt z użytkownikami 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu.
- Użytkownicy otrzymują informację natychmiast. Dodatkowo wirtualni doradcy na czatach, jak w tradycyjnym modelu prowadzą użytkownika przez proces zakupowy.
- Zwiększa zadowolenie użytkowników z obsługi klienta.
- Chatboty inicjują kolejny krok: konwersję czasu spędzonego w aplikacji na zakupy, rezerwacje, rejestracje, bez wychodzenia z aplikacji.
- Użytkownicy korzystają z aplikacji, w których bez wychodzenia mogą realizować transakcje, czyli zapewniają monetyzację.
Przykład zastosowania chatbota:
Jednym z ciekawszych przykładów zastosowania bota jest newsletter prowadzony przez Mateusza Czecha, w którym najnowsze informacje są dostarczane bezpośrednio na Messengera.
Już teraz zapraszamy Cię na bezpłatny webinar w ramach Marketingowych wtorków z CallPage. 23 stycznia poprowadzi go Mateusz Czech i opowie o 8 powodach, dla których warto zainwestować w social listening. Kliknij TUTAJ po więcej szczegółów.
4. Live streaming
Live streaming to nic innego jak po prostu transmitowanie relacji na żywo. W 2017 roku byliśmy bombardowani tego typu działaniami, najczęściej na Facebooku. Aktualnie największe marki świata prześcigają się w kreatywnych pomysłach odnośnie jego zastosowania.
To właśnie media społecznościowe, a przede wszystkim Snapchat, spopularyzowały tę formę komunikacji. Chociaż jej początków należy szukać w Google Hangouts On Air, Periscope oraz Meerkat, które stopniowo zyskiwały na znaczeniu.
Dlaczego warto wykorzystać live streaming w swojej strategii?
- Zwiększysz grono odbiorców – live streaming zapewnia dostęp do konsumentów, którzy w innym przypadku nie uczestniczyliby w żadnym wydarzeniu, które organizuje dana firma. Jak podają badania, 4 razy więcej klientów wolałoby obejrzeć film o produkcie niż czytać o nim np. na blogu (źródło: Animoto).
- Redukuje koszty – np. kiedy wykorzystywany jest do szkoleń pracowników. Każdy pracownik otrzymuje tę samą wiedzę w tym samym czasie, a koszty operacyjne spadają (transport, infrastruktura, ludzie).
- Pozwala dzielić się wiedzą i nadaje marce ludzką twarz.
- Pozwala na interakcję z odbiorcami – konsumenci mogą w bardziej przystępny, interaktywny sposób wejść w interakcję z marką nie wychodząc z domu.
Przykład wykorzystania live streamingu:
Ciekawym przykładem są tutaj działania marki Land Rover, która w 2016 roku transmitowała jazdy próbne swoich samochodów za pomocą Periscope. Modele Land Rovera były prezentowane w różnych warunkach terenowych, a uczestnicy mogli zadawać pytania na żywo.
5. Agregaty
Ostatnim trendem, który zyskuje na znaczeniu i jest szansą na zdobycie nowych klientów dla wielu firm, są agregaty.
Agregaty to miejsca gromadzące oferty z danej branży, np. Booking.com do rezerwowania miejsc noclegowych na całym świecie.
Co zapewniają agregaty?
- Outsourcing procesów marketingowych – to po stronie agregatów leży promocja i marketing.
- Specjalistyczna wiedza na zewnątrz – to agregator buduje własny brand i pozyskuje użytkowników z pomocą skomplikowanych technik marketingowych.
- Redukcję kosztów.
- Stały dopływ leadów i klientów – partner otrzymuje klientów zgodnie z ustaleniami z agregatorem.
Szukasz sposobu na zwiększenie liczby generowanych leadów? CallPage poprawia konwersję ze stron www nawet o 75%. Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!
Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.
- Kup lub anuluj w dowolnym momencie
- Szybka konfiguracja
- Plany dopasowane do wielkości firmy